Solpaneler på tågrälsen
Schweiz har inlett ett uppmärksammat pilotprojekt för att omvandla landets järnvägsnät till en ny källa för förnybar el. Genom att installera solpaneler mellan spåren hoppas man på sikt kunna minska landets elbehov med upp till två procent – utan att ta ny mark i anspråk.

Bakom projektet står det schweiziska startupföretaget Sun-Ways, som tillsammans med EPFL (École polytechnique fédérale de Lausanne) och järnvägsentreprenören Scheuchzer utvecklat en lösning där paneler snabbt kan rullas ut – och tas bort – med hjälp av ett specialbyggt tåg.
Enligt Euronews Green är tekniken den första i världen som tillämpas på ett aktivt järnvägsspår. Panelerna monteras i det utrymme som redan finns mellan rälsen, vilket gör det möjligt att kombinera transportsystem och elproduktion utan att påverka tågtrafiken.
Testanläggningen i Neuchâtel omfattar en 100 meter lång sträcka med totalt 48 solpaneler. Den förväntade elproduktionen är cirka 16 000 kilowattimmar per år, vilket motsvarar hushållselen för fyra till sex genomsnittliga bostäder. Elen kan användas för att driva signalsystem, stationer eller matas in i elnätet. På sikt är även drift av tågen själva (traction current) en möjlig användning.

Om halva Schweiz järnvägsnät skulle utrustas med liknande teknik – det vill säga cirka 5 000 kilometer spår – uppskattas den årliga elproduktionen till närmare 1 terawattimme (TWh). Det motsvarar ungefär 2 procent av landets totala elanvändning, enligt PV Magazine och GreenUbuntu.
Panelerna kan lyftas bort snabbt om spåren behöver inspekteras. Samtidigt har man försett vissa tåg med borstutrustning som automatiskt rengör panelerna vid varje passage.
Under en treårig pilotperiod kommer anläggningen att utvärderas med fokus på hållbarhet, säkerhet, tågtillgänglighet och risken för bländning för lokförare – en aspekt som den schweiziska transportmyndigheten (FOT) särskilt pekat ut som viktig.
Tekniken har redan väckt internationellt intresse från bland annat Tyskland, Sydkorea och USA, skriver RailTech.com.