P-huset som bidrar till elförsörjningen
I Malmö byggs ett unikt parkeringshus där det förutom parkeringsplatser finns plats för olika mobilitetstjänster - och träningsmöjligheter på taket. Solceller med batterilager försörjer laddplatserna men bidrar även till elförsörjningen i området och kapar effekttoppar.

Nyligen togs det symboliska första spadtaget för Parkering Malmös nästa byggprojekt i Hyllie – Mobilitetshuset Parkside. Förutom att skapa plats för områdets bilar kommer Mobilitetshuset Parkside att inrymma andra funktioner och därmed bli en viktig knutpunkt för de boende, besökare och de som arbetar i närheten.
– Det kommer bland annat att finnas laddplatser och en bilpool, och för att öka folklivet, trevnaden och tryggheten i kvarteret kommer det att finnas en butikslokal i bottenplan. Dessutom blir det en aktivitetsyta på takvåningen, varifrån man får en härlig panoramautsikt över Hyllievångsparken i öst och Öresundsbron i väst, berättar Almir Hodzic, vd, Parkering Malmö.
Projektet
- Byggstart: februari 2024
- Klart: första kvartalet 2025
- Antal parkeringsplatser: drygt 430
- Antal laddplatser: förberett för ca 200, men till en början drygt 100 platser.
- Solcellskapacitet: upp till 250 kwatt
- Lokal i bottenvåningen: ca 200 kvm
- Arkitekter: Anders Eriksson Modin och Haydar Alward, FOJAB arkitekter
- Entreprenör: Byggnadsfirman Otto Magnusson
Hälften av parkeringsplatserna blir laddplatser med lokalt producerad energi från solpaneler placerade både på fasader och tak. Solcellerna kopplas till ett fastighetsbatteri, vilket innebär att huset delvis kommer att vara självförsörjande på el, men också bidra till elförsörjningen i kvarteret och att kapa effekttoppar i elnätet.
Parkering Malmö har även lagt stort fokus på att minska byggnationens klimatavtryck, vilket är något som arkitekterna Anders Eriksson Modin och Haydar Alward från FOJAB Arkitekter tagit fasta på.
– Ambitionen för Mobilitetshuset Parkside är att understiga LFM30:s gränsvärde för en klimatneutral parkeringsanläggning. Huset byggs därför med två fasader av trä, klimatförbättrad betong och återvunnet stål, säger Anders Eriksson.
Markarbetet för mobilitetshuset har just påbörjats med planen att anläggningen ska vara färdig för invigning i början på 2025.
Källa: Parkering Malmö