Fartyg | 27 okt 2016

Full gas till havs

Denna artikel är från nedlagda tidningen Energimagasinet.

Full gas till havs

Av de färjor som anlöper Stockholm drivs alla utom en av olja. Undantaget är Viking Grace, som körs på naturgas. Det betyder att hon inte släpper ut något svavel, mycket mindre kväveoxider och att utsläppen av växthusgaser är lägre än från de andra färjorna.

Klockan är fem när bunkerfartyget Seagas lägger ut från hamnen Loudden i Stockholm. Att hon är en gammal bilfärja kan man ana, men där det tidigare stod olika typer av vägfordon uppradade på däck finns numera något som mest av allt liknar en gigantisk termos. 

Det enda städredskapet vi behöver i maskinrummet numera är en dammvippa

Det är fortfarande mörkt när vi lämnar kajen. Men så snart vi har rundat Djurgården stiger de första solstrålarna över horisonten och får fasaderna i Gamla stan att glöda. När vi vänder oss om kan vi se M/S Viking Grace komma smygande ut ur den uppstigande solen. Skönheten är bedövande, men för alla som jobbar på eller runt finlandsfärjan väntar en hektisk timme: 

Passagerarfartyget ska lägga till, släppa av och välkomna tusentalet passagerare, samtidigt som mängder av lastbilar och personbilar lastas av och på. Dessutom ska färjan dessutom få sina tankar fyllda med upp till 60 ton LNG, naturgas i flytande form; bränsle nog för att Viking Grace ska kunna köra sträckan Stockholm-Åbo fram och åter. Och en bit till. 

Den här dagen ligger havet blankt och sikten är bra. Lastningen, lossningen och påfylllningen av bränsle går snabbt och smidigt. Skepparen på Seagas, Magnus Hellström, smyger upp längs sidan på den många gånger större färjan. Besättningsmännen Marcus Hansson och Kalle Mäkinen skickar över en kraftig slang till en besättningsman på Viking Grace. Där kopplas den in till färjans tank lika snabbt och enkelt som när man sätter på ett kameraobjektiv på systemkamera: stick in och vrid bajonetten ett kvarts varv, sedan är det klart. 

Efter en kort stund får slangen plötsligt en frostig yta. Förklaringen till det är enkel: det som strömmar genom rören har en temperatur på minus 162 grader, vilket gör att all fukt på och runt rören omedelbart blir till iskristaller.

– Den låga temperaturen göra naturgasen flytande, men viktigare ändå är att volymen minskar 600 gånger jämfört med när den är i gasform. Stiger temperaturen expanderar den igen, ett fenomen som gör att vi inte behöver pumpa över LNG från Seagas till Viking Grace. Istället tappar vi ut och förångar en liten del av den flytande gasen. När den sedan återförs till tanken skapas ett övertryck som gör jobbet åt oss, säger Jonas Åkermark som är ansvarig för LNG sjöfart på AGA Gas AB, och som har varit med att utveckla hela konceptet för tankning av gasfartyg i Stockholm. 

Att använda LNG för att driva fartyg är inget nytt. Redan på 1950-talet började tankfartyg som transporterade LNG att utnyttja gasen för att driva de egna motorerna. Men det är först på senare år som utvecklingen har tagit fart, inte minst i Norge där ett stort antal bilfärjor drivs med gas. Även oljetankers och biltransportfartyg har i ökande grad börjat använda naturgas som bränsle. De flesta är nybyggda, några få har konverterats. 

Viking Grace är det första stora passagerarfartyget som går på gas, men att det skulle bli så var långt ifrån självklart.

– Innan vi vågade ta steget och satsa på LNG till Viking Grace hade vi många och tuffa diskussioner internt om vilken väg vi skulle gå, säger Kari Granberg, projektchef marina operationer på Viking Line.

Utsläppskraven för svavel var på väg att skärpas. Viking Line hade tre alternativ för att klara de nya lagkraven. En tänkbar väg vara installera en skrubber på fartyget för att tvätta bort svavel, en annan var att börja använda en extremt lågsvavlig olja. Ingen lösning var särskilt tilltalande för rederiet. Fel väg eller för dyrt var motivet.

Istället blev LNG en alltmer tilltalande tanke. Problemet var att det inte fanns någon gas att tillgå. Vändningen kom när AGA Gas plötsligt hörde av sig och berättade att företaget tänkte bygga en terminal för LNG i Nynäshamn. 

– Vi var fortfarande inte övertygade. Men vi sa inte nej, utan lade stora resurser på att lära oss allt om gasdrift, säger Kari Granberg.

– I takt med våra kunskaper ökade gick vi från att vara tveksamma till att bli entusiaster. Idag är vi helt på det klara med att LNG är det som gäller för oss i framtiden. Vinsterna är så tydliga, inte bara när det gäller miljön utan även ombord. 

Jungfruresan gick den 12 januari 2013. Den kontinuerliga gasdriften kom igång några månader senare. Att Viking Grace fick gå på diesel var inga problem, eftersom färjan är utrustade med motorer som fungerar lika bra med båda typerna av bränsle. 

Nu, lite drygt tre år och mer än 1000 bunkringar senare, går det att göra en utvärdering av resultatet. 

– Det är överväldigande, säger Kari Granberg. Utsläppen av svavel och partiklar är i det närmaste obefintliga, mängden kväveoxid har reducerats med 75 procent och klimatutsläppen har minskat med 15 procent. 

Gasen är också mer skonsam för motorerna. När de nyligen servades för första gången hittades inte den minsta sotpartikel någonstans i maskinen. Alla delar såg ut att vara i nyskick. Det innebär att Viking Line kan köra nästan dubbelt så långt med sitt gasfartyg jämfört med sina oljedrivna innan det är dags för service. Renare motorer har även fått förbrukningen av smörjolja att minska med 80 procent. 

– Införandet av tuffa regler för svavelutsläpp bidrog till att ge LNG-drivna fartyg en knuff framåt. Nästa steg kan bli motsvarande krav när det gäller utsläpp av kväveoxid. Blir det verklighet kommer det att driva på utvecklingen ytterligare, säger Jonas Åkermark på AGA Gas.

– Redan nu har vi kapacitet att hantera fler gasdrivna fartyg och skulle den inte räcka kan vi skala upp den infrastruktur som vi har byggt, säger han och pekar ut de mindre båtar som används inom Stockholms kollektivtrafik som lämpliga för gasdrift. 

Några andra positiva effekter av LNG-drift var mer överraskande för Viking Line. Dit hör att framförallt maskinrummet, men även övriga utrymmen på färjan i dag är så rena att rederiet har kunnat ersätta starka rengöringsmedel med mer miljövänliga.

– Det enda städredskapet vi behöver i maskinrummet numera är en dammvippa, säger Kari Granberg skämtsamt.

Naturligtvis finns det nackdelar, där ökade kostnader är den viktigaste. En skillnad som hittills till viss del har kompenserats av att miljöklassade fartyg har haft en 90-procentig rabatt på farledsavgiften. Från och med nästa år ska subventionen sänkas till 10 procent.

– Det känns fel att fartyg som är miljövänliga, och därmed har högre kostnader, inte kan få behålla rabatten. Det kommer att hämma utvecklingen för gasdrivna fartyg, säger Kari Granberg.

Exakt hur många LNG-fartyg som finns vi världen just nu är lite oklart, ett hundratal är en uppskattning, men säkert är att de hela tiden blir fler. Norge har en dominerande ställning men intresset ökar även i en rad andra länder. 

Även på passagerarsidan rör det på sig. Både Tallink Silja och Destination Gotland har LNG-färjor på gång. 

Andra fartygstyper som i ökande grad börjar gå på LNG är de bunkerbåtar som levererar LNG, vanliga oljetankers tankfartyg och biltransportfartyg. Bland annat har det svenska rederiet Terntank beställt fyra tankbåtar. 

”Utsläppen av svavel och partiklar är i det närmaste obefintliga, mängden kväveoxid har reducerats med 75 procent.”

Per Westergård (text och bild)

Fakta

LNG minskar utsläppen med 99 procent

Flytande naturgas, LNG (Liquified Natural Gas), är naturgas som har kylts ner till minus 162 grader. Vid den temperaturen omvandlas gasen till vätska. Samtidigt minskar volymen mer än 600 gånger.

Tekniken för att framställa LNG har funnits länge, men först på senare år har intresset ökat inom sjöfarten. En förklaring är nya tuffa krav för sjöfarten när det gäller utsläpp av svavel. Genom att byta ut tjockolja mot naturgas minskar utsläppen med 99 procent.

Naturgasen tar betydligt mindre plats när den lagras i vätskeform. Därför kan LNG ersätta tjockolja som drivmedel inom sjöfart och diesel till tunga fordon.

LNG produceras i bland annat Asien, Mellanöstern och Norge. Därifrån skeppas den med tankfartyg till terminaler i exempelvis Nederländerna, England och Spanien.

Naturgas kontra biogas

M/S Grace tankas enbart med fossil naturgas [LNG]. Detta trots att den är helt utbytbar mot förnybar biogas. Förklaringen till att AGA enbart levererar den ur klimatsynpunkt sämre gasen är att tillgången på biogas är knapp och att priset är för högt. 

Frågan om naturgas hjälper eller stjälper biogasen är nästan lika klurig som tvisten om det var hönan eller ägget som kom först. 

Förespråkarna för en ökad användning av fossil gas menar att den bidrar till att bygga upp infrastruktur som krävs för att biogas sedan ska ha en chans att etablera sig som ett realistiskt alternativ. 

Kritikern påpekar att natur­gasen är fossil och därmed ett dåligt alternativ. Dessutom ökar användningen av LNG risken att intresset för den den dyrare biogasen minskar eftersom det finns gott om ”billigt” naturgas.

Publicerad 27 oktober 2016

Konsultplatsen

Hitta enkelt rätt konsult inom installations- och energiteknik

På nytt jobb

 
  • Tobias Berge  (bilden) är ny vd för Chalmers Industritekniks dotterbolag CIT Renergy. Han kommer från Sweco där han var regionchef för Hållbara byggnader och efterträder Per-Erik Nilsson som har blivit senior rådgivare i företaget.
  • Björn Wettervik är ny branschexpert vvs på Installatörsföretagen. Han kommer från Intec Uppsala där han var sektionschef vvs.
  • Thomas Jansson är ny filialchef för ventilation på Bravida i Uppsala. Han kommer från Caverion i samma stad där han var avdelningschef ventilation.
  • Andreas Helgesson är ny chef för affärsenheten Installation på Sweco och ingår i ledningsgruppen för division Buildings. Han kommer från WSP där han var regionchef för byggnader och fastigheter.
  • Tuba Cicek är ny filialchef i Uppsala på VVS-Montörerna. Hon var tidigare entreprenadchef på Umia i samma stad.
  • Robert Lövgren är ny försäljningsdirektör på Camfil Svenska AB. Han var tidigare försäljningschef. Johan Valfridsson är ny innesäljare i Kalmar. Han kommer från samma roll på Bevego.
  • Gunnar Linder är ny senior marknadschef inom Buildings, Industry & Architecture på Cowi. Han kommer från egen konsultverksamhet.
  • Fredrik Allthin är ny vd för Assemblin Caverion i Sverige. Han var tidigare vd för Assemblin el.
  • Jimmy Bodbacka är ny energi- och klimatrådgivare i Uppsala. Han kommer från Enköpings kommun där han var energiingenjör.
  • Johan Schildt är ny vd för Chtech, som han har grundat. Han kommer från Enwell där han var avdelningschef fastighet i Stockholm.
  • Stix Michael Johansson är ny kategoriansvarig ventilation på Comfort. Han kommer från Klarpris Sverige där han var partneransvarig.
  • Vilhelm Gustavsson är ny kalkylator för rörinfodring på Serwent i Västerås. Han kommer från PE Teknik & Arkitektur i Eskilstuna, där han var vvs-konsult.
  • Fredrik Engström är ny chef för affärsområdet Värme & Kyla på Luleå Energi. Han kommer från Stegra där han var chef för globala tjänster och efterträder Magnus Johansson som har blivit projektchef för Framtidens energi.
  • Johan Arthursson är ny avdelningschef på Bravida vs i Karlskrona. Han var tidigare tillförordnad på posten och dessförinnan servicechef.
  • Frans Östlund är ny säljare i Umeå. Han kommer från Caverion där han var distriktschef.
  • Jimmie Blomqvist-Rosenberg är ny kontorsansvarig entreprenadchef hos GK Sverige i Norrköping. Han kommer från Region Sörmland där han var första linjechef för verksamhetsservice.
  • Samuel Backman är ny vvs-specialist för projektering på Fortifikationsverket i Eskilstuna. Han kommer från Ramboll i samma stad där han var vvs-konsult.
  • Robin Nilsson är ny säljare i Kramfors/Piteå på IV Produkt. Han kommer från Storfors plåt där han var arbetsledare.
  • Jesper Sollenstedt är ny projektledare på VS Contractor AB i Stockholm. Han kommer från Klimatrör där han var vs-kalkylator.
  • Bo Wahlund är ny vvs-konsult på Värmex. Han kommer från utbildning.
  • Jonas Larsson är ny vd för Bjerking. Han var tidigare vd för verksamheten som Sitowise driver i Sverige.
  • Ramona Moshfegh är ny vvs-ingenjör på Andersson & Hultmark. Hon kommer från Sitowise där hon var vvs-konstruktör.
  • Jimmy Hildinggren är ny vd för Rörmontering Kristianstad. Han kommer från Assemblin i samma stad där han var filialchef.
  • Lars-Johan Kleregård, Rickard Honkanen och Tommie Erlandsson är nya projektledare på IVAB Sprinklers filial i Örebro. Honkanen och Erlandsson kommer från Assemblin sprinkler där de var servicechef respektive projektledare.
  • Viktor Leuba är ny uppdragsansvarig på Forell vvs-ingenjörer i Nyköping. Han kommer från WSP i Eskilstuna där han var vvs-konsult.
  • Fredrik Pernmatt är ny produktionschef på Veitech och ansvarig för företagets satsning i Malmö/Lund/Helsingborg. Han kommer från Serneke Sverige där han var teknikchef.
  • Khalil Hassan är ny vvs- och sprinkleringenjör på Norconsult i Västerås. Han kommer från Bengt Dahlgren i Stockholm där han var sprinkleringenjör.
  • Erik Hedström är ny vvs-konsult på Bengt Dahlgren i Norrköping. Han kommer från Ramboll i Nyköping där han var handläggare vvs- och energiteknik. Johan Berg är ny vvs-konsult i Göteborg. Han kommer från WSP där han var handläggande vvs-konstruktör.
  • Claes Thor är ny säljare på Flexits distrikt syd. Han kommer från Acetec där han var utesäljare.
  • Lars Sjögren, Robin Hämälä och Robin Larsen är nya tekniska säljare på Mitsubishi Electric. Sjögren kommer från Engi där han var energikonsult, Hämälä från Francks kylindustri där han var projektledare och Larsen från Assemblin där han var kyltekniker. Christian Persson är ny teknisk support. Han kommer från samma roll på Samsung.
  • Andreas Johansson är ny avdelningsansvarig för ventilation på Instatech. Han kommer från LH Ventteknik där han var arbetsledare.
  • Stefan Gustafsson Ledell är ny forsknings- och utvecklingschef på Esbe. Han kommer från vd-posten på Cotec Labs.
  • Niklas Gustavsson är ny vvs-konsult på Wikström i Falkenberg. Han kommer från Vattenfall.
  • Juan Manuel Coria är ny handläggare för vvs på Afry i Stockholm. Han kommer från Ramboll där han var vvs-konsult.
  • Joacim Lindström är ny projektledare och säljare inom VA på Malthe Winje. Han kommer från Kungälvs kommun där han var enhetschef för VA-drift, VA-anläggningar och ledningsnät.
  • Martin Malmström är ny distriktssäljare för östra Skåne på Carpings. Han kommer från en säljroll på Oso Hotwater.
  • Tim Svensson blir företagsledare för Erlandsson & Berghs som bildas när Erlandssons VVS & Fastighetsservice och Berghs rörteknik fusioneras under våren. Han kommer från den egna verksamheten Rör-Janne Svensson som han fortsätter att driva parallellt.
   
  • Robert Aldrich (bilden) blir 3 mars ny vd för Ecoclime Group. Han kommer från Manager Columbus Sweden där han var Commercial strategic account.
  • Patrik Svelander är ny Skandinavienchef på Oras. Han kommer från Franke där han var nordisk försäljningschef.
  • Emil Carlsson är ny produktchef på Bosch Thermoteknik. Han var tidigare försäljningsingenjör där.
  • Peter Filipsson är ny energisystemarkitekt på Öresundskraft i Helsingborg. Han kommer från CIT Renergy där han var projektledare.
  • Viktor Niklasson är ny projektledare på Planproj i Linköping. Han kommer från samma roll på Victoriahem i Norrköping.
  • Svenåke Boman blir 2025 vd för GK Sverige. Han är för närvarande tillförordnad vd och tidigare regionchef för bolaget.
  • Peter Bodin är ny försäljningschef för avdelningen Ventilation-Retrofit på Ebm-Papst. Han kommer från en liknande roll på Ecoclime.
  • Anders Fagerkrantz är ny vd för Caverion i Sverige. Han var tidigare regionchef Öst.
  • Joel Nyberg är ny vvs-konstruktör på Intec i Nässjö. Han kommer från samma roll på Sweco.
  • David Nordström är ny vvs-konstruktör i Uppsala. Han kommer från Caverion där han var projektledare.
  • Dennis Hagel är ny gruppledare för Sprinkler i Uppsala. Han kommer från Afry där han var sprinklerprojektör.
  • Peter Lillbacka är ny projektledare på Engis i Stockholm. Han kommer från samma roll på Locum.
  • Sebastian Pålsson är ny energikonsult i Göteborg. Han kommer från Totalinstallation i samma stad där han var vvs-konsult.
  • Linda Olsson har återanställts som vvs-ingenjör på Ingenjörsbyrån Andersson & Hultmark i Göteborg. Hon kommer från Sweco.
  • Victor Jiglund är ny teknik- och kvalitetsansvarig på Indoor Energy i Uppsala. Han var tidigare konstruktör och projektledare i Linköping.
  • Lucas Leal Östlund är ny projektledare för energi och omställning på Erelko i Helsingborg. Han kommer från en liknande roll på Afry i samma stad.
  • Josefin Dahlander är ny projektledare på Installationsbolaget Sprinkler GBG. Hon var tidigare installationssamordnare på Skanska i samma stad.
  • Jimmy Hildenborg är ny konstruktör på Sandbäcken Sprinkler Mitt. Han var tidigare projektör på Projpartner.
  • Robert Sjöbeck är ny filialchef på Assemblin Sprinkler i Malmö. Han var tidigare entreprenadchef för VS i samma stad.
  • Cristin Hahn är ny projektledare för sprinkler i Göteborg. Hon kommer från samma roll på Högbergs Rör i Borås.
  • Marie Ekström är ny kalkylator och vvs-ingenjör på AB Oscar Hanson i Halmstad. Hon kommer från Instotal där hon var kalkylator för ventilation.
  • Marcus Kvist är ny vvs-konsult på PE Teknik & Arkitektur i Malmö. Han kommer från samma roll på Erelko i samma stad.
  • Pritesh Mistry är ny vvs-konsult i Göteborg. Han kommer från samma roll på Kungälvs Rörläggeri i Borås.
  • Linda Pålsson är ny vd och koncernchef för Afry. Hon var tidigare vice vd och chef för energidivisionen.
  • Sebastian Tham är ny specialist för medicinska gaser. Han var tidigare vvs-ingenjör på Ramboll i Göteborg.
  • Martin Lindholm är ny vvs-ingenjör på Bengt Dahlgren i Norrköping. Han kommer från samma roll på Ramboll i Nyköping.
  • Victor Åberg är ny vvs-ingenjör på samma kontor. Han kommer från samma roll på Ramboll i Norrköping.
  • Herolind Olomani är ny vvs-ingenjör i Malmö. Han kommer från annan bransch men har tidigare varit verksam som vvs-projektör.
  • Lina Lindström är ny vvs-konstruktör på Umeå Projekt Team i Umeå. Hon kommer från utbildning.
  • Yasser Ghavamnejad är ny vvs-ingenjör på Sweco i Uppsala. Han kommer från samma roll på Scania Industrial Maintenance i Södertälje.
  • Rebecka Andersson är ny energiingenjör/vvs-konstruktör i Malmö. Hon kommer från utbildning.
  • Johan Enmalm är ny affärschef för Energi på Sitowise. Han var tidigare avdelningschef för Energi i Stockholm.
  • Osman Budak är ny vvs-konsult på A Klimat i Enköping. Han kommer från samma roll på PQR International.
  • Louise Pollak är ny vvs-konstruktör på PGB Group i Stockholm. Hon kommer från utbildning.
  • Ken Nordlund är ny vvs-montör/projektör på Effektiv Fastighetsteknik i Stockholm. Han kommer från PGB Group i samma stad där han var vvs-konstruktör.
  • Fredrik Waldemarsson är ny injusterare på Ventilation Entreprenad, Veab, i Malmö. Han kommer från samma roll på WNAB.
   
  • Tim Otter (bilden) har anställts som försäljningschef på Bevent Rasch. Han kommer från Fläktgroup, där han var distriktschef för Väst.
  • Sebastian Englinde har startat det egna företaget Värme- och sanitetsexperterna i Göteborg. Han kommer från Bravida, där han var avdelningschef i samma stad.
  • Carl-Johan Johansson är ny nyckelkundsansvarig på Villeroy & Boch Gustavsberg. Han var tidigare regional försäljningschef för Syd/Väst.
  • Love Nilsson har börjat som vvs-konsult på Bengt Dahlgren i Malmö. Han kommer från Cowi, där han var uppdragsledare inom vvs.
  • Johan Sundström är ny projektsäljare på Beulco Armatur. Han kommer från Assemblin, där han var ledande vvs-montör i Stockholm.
  • Erik Magnusson har tillträtt som projektchef på Caverion i Linköping. Han kommer från Coor, där han var sektionschef för projektledning.
  • Klas Norrstig är ny energiingenjör på Caverion i Linköping. Han kommer också från Coor.
  • Sargon Chanko är ny vd för SLS Kyla Värme Energi i Norrköping. Han kommer från samma roll på Turnmill Group.
  • Joachim Solstrand har anställts som teknisk marknadsförare på Swegon. Han kommer från Systemair, där han var teknisk säljare.
  • Mats Adolfsson är ny regionansvarig för Syd på Bad & Värme. Han kommer från Oras, där han var säljare.
  • Håkan Dagerborn har börjat som projektledare på TPH Kleaa Ventilation & Projektering i Stockholm. Han kommer senast från en annan bransch och har tidigare varit egenföretagare inom vvs.
  • Martin Rundqvist är ny kontorschef på Aktea i Göteborg. Han var tidigare energikonsult där.
  • Alma Engman har anställts som vvs-projektör på Ingenjörsbyrån Andersson & Hultmark. Hon kommer direkt från utbildning.
  • Alexander Nennedal är ny installationsledare på Fram Installationsledning i Stockholm. Han kommer från Veitech, där han var projektledare för VA.
  • Christoffer Järkeborn är ny vd och koncernchef för Nimlas Group. Han fortsätter även i samma roll för Sandbäckens, som är en del av Nimlas.
  • Andreaz Wennerström är ny vd/filialchef på Botkyrka VVS & Fastighetsservice. Han kommer från Abab Sverige, där han var regionchef.
  • Nils Grunditz är ny Sverigechef för Enerz. Han kommer från vd-posten på Bengt Dahlgren Greenergy.
  • Sanna Vesterberg har börjat som innesäljare vvs på Bra Gross i Norrköping. Hon kommer från Origo Group, där hon var projektadministratör.
  • Jonas Åhman är ny operativ chef på VVS Rental Scandinavien. Han kommer från Comfortzone, där han var teknisk chef.
  • Björn Dezitter är ny energiingenjör på Assemblin i Göteborg. Han kommer från Huurre Sweden.
  • Fredrik Färjh har startat det egna företaget Färjhstarka AB i Bjärred. Han kommer från Geberit Sverige, där han var försäljningschef OEM.
  • Marcus Sandlund är ny vd för Systemair Sverige. Han kommer från Caverion, där han var kommersiell direktör.
  • Katerina Kasian har anställts som energiingenjör på WSP i Göteborg. Hon kommer från Yara Marine Technologies, där hon var processingenjör.
  • Diana Mesropyan är också ny energiingenjör på WSP i Göteborg. Hon kommer från Afry i samma stad.
  • Marcus Persson är ansvarig för etableringen av Värmex nya kontor i Uppsala. Han är teamledare och vvs-konsult på företaget.
  • Helen Carlström har blivit ansvarig för forskning och utveckling på Qvantum. Hon kommer från Eon, där hon ansvarade för försäljning och tillväxt på nya marknader för Ectogrid.
  • Stefano Poppi är ny produktledningsansvarig på Qvantum. Han kommer från Nibe, där han var global produktchef.
  • Karzan Ashrafi är ny vvs-konstruktör på Tecnoresolut i Stockholm. Han kommer från samma roll på Sweco.
  • Jimmy Telin har blivit affärsområdeschef för projekt på Svensk Ventilationsservice. Han var tidigare planeringschef på företaget.
 
  • Niklas Grönlund (bilden) är ny vvs-ingenjör på Bengt Dahlgren i Karlstad. Han kommer från samma roll på företagets kontor i Göteborg. Kenneth Kotowski är ny VA-projektör i Stockholm. Han kommer från samma roll på Sweco.
  • Magnus Hansson är ny servicechef på Systemair Sverige. Han kommer från Bravida där han var filialchef för service, ventilation, automation, kyla och energi i Örebro.
  • Anders Collberg är ny vd för Alig ventilation i Mariestad. Han kommer från Fläktgroup där han var service- och eftermarknadsansvarig och efterträdde Mikael Ohlsson som har gått i pension.
  • Anders Bergvall är ny region ansvarig för Currentum sydväst, Göteborg. Han kommer från vd-posten i Installationsbolaget i GBG.
  • Mikael Gripenstam är ny energi- och teknikspecialist på Victoriahem i Stockholm. Han kommer från Indoor Energy där han var teamledare energi.
  • Per-Olof Nilsson är ny affärsutvecklare på Veitech. Han kommer från Bravida där han var teknik- och marknadschef för region vvs Stockholm. Fredrika Skoglund är ny projektledare. Hon kommer från Veidekke Sverige där hon var arbetsledare produktion i Göteborg.
  • Wikström i Göteborg har rekryterat tre nya vvs-projektörer: Lucas Andersson kommer från samma roll på PE Teknik & arkitektur. Patrik Kwiatkowski kommer från samma roll på Concoord. Malin Nordh kommer från utbildning. Mohammed Hadrous är ny energiingenjör. Han kommer från utbildning.
  • Ibrahim Al-bwab är ny energiingenjör på Scea i Stockholm. Han kommer från utbildning.
  • Robin Säker blir 1 januari ny sektionschef VA & Dagvatten på Afry. Han kommer från Bengt Dahlgren där han är gruppchef VA & Dagvatten i Stockholm. Daniel Ögren är ny gruppchef i Alingsås. Han var tidigare uppdragsledare för multidisciplinära projekt där. Jacob Lundin är ny vvs-konsult i Göteborg. Han kommer från samma roll på Concoord.
  • Stefan Ellmin är ny vice vd för FVB Sverige. Han är energiingenjör och har arbetat i bolaget sedan 1999. Han fortsätter också att vara regionchef för FVB Nord och kontorschef i Sundsvall.
  • Fredrik Djure är ny vvs-ingenjör och uppdragsansvarig handläggare, på Savtec i Stockholm. Han kommer från WSP Real Estate där han var fastighetsrådgivare.
  • Yalda Ghoreishi är ny vvs-konstruktör på P O Andersson konstruktionsbyrå i Solna. Hon kommer från Bravida i Stockholm där hon var installationsingenjör.
  • William Topallaj är ny affärsutvecklare/ regional produktchef ventilation på Klima-Therm i Malmö. Han kommer från Komfovent där han var regionchef Syd.
  • Martin Eriksson är ny vvs-konstruktör på Projpartner i Västerås. Han kommer från utbildning.
  • Bertil Wickander är ny energitekniker på Ferla i Nacka. Han kommer från Kylgruppen där han var projektledare. Philip Rudén är ny energicontroller på Energiförvaltning. Han kommer från FMV där han var utvecklingsingenjör. Engelyous Bebawy är ny energicontroller inom samma affärsområde. Han kommer från Lassila & Tikanoja där han var drifttekniker/energioptimerare.
  • Lars Göransson är ny regional försäljningschef för Norrland på Atrea med placering i Östersund. Han kommer från Swegon där han var distriktschef för Jämtland.
  • Jan Petersson är ny vvs-specialist på Statens fastighetsverk i Göteborg. Han kommer från Sitowise där han var vvs-ingenjör.
  • Milad Amsih är ny filialchef på Assemblin ventilation, Stockholm kyla. Han var tidigare servicechef på Caverion i Stockholm.
  • Tim Johansson är ny teknisk projektsäljare på Armatec kyla. Han var tidigare servicetekniker på företaget.
  • Pontus Lindell är ny distriktsansvarig säljare för region syd och Stockholm på Calectro. Han kommer från Acetec där han har varit distriktssäljare.
  • Peter Norrman är ny distriktssäljare Västergötland & Dalsland på Carpings. Han kommer från vd-posten på Rör-Anders i Vänersborg.
  • John Björklin är ny vvs-uppdragsledare på Fresh Air i Uppsala. Han kommer från samma roll på PE Teknik & arkitektur.
  • Daniel Lanz är ny chef för avdelningen Underhåll och lokalanpassning på Higab i Göteborg. Han kommer från Västfastigheter och en roll som fastighetschef.
  • Jakob Andersson är ny specialistsäljare chillers på Ahlsell. Han kommer från Stulz där han arbetat som säljare av datakylaggregat.
  • Fredrik Forsberg är ny arbetsledare Ventilation/OVK på Örebrosotarn. Han kommer från Ventpartner i Närke där han var servicechef.
  • Christian Lilja är ny serviceprojektledare ventilation/klimat på Caverion i Malmö. Han var tidigare kyltekniker där.
  • Magnus Ramström är ny filialchef vs på Assemblin i Stockholm. Han kommer från VVS Montage i Bålsta där han var arbetschef entreprenad.
  • Petri Suomäki är ny projektledare/energiingenjör på Brion i Borås. Han kommer från Bengt Dahlgren.
  • Mohamed Omar är ny verksamhetsspecialist energi på Region Skåne. Han var tidigare teknisk förvaltare där.
  • Maria Nylander har utsetts till medlem i Bjerkings ledningsgrupp. Hon är sedan tidigare hållbarhetsstrateg på företaget.
  • Johannes Hedman är ny regionansvarig säljare öst hos Wavin Sweden. Han kommer från Assemblin VS Västerås, där han var filialchef.
  • Simon Pihl är ny vvs-handläggare på Vinnergi i Malmö. Han kommer från samma roll på PQR Malmö.
  • Joakim Zeybrandt är ny projektledare ventilation på Kungälvs rörläggeri. Han kommer från Fastighets AB Balder där han var byggledare.
  • Robert Selberg är ny filialchef för Radiator VVS i Hudiksvall. Han kommer från Botkyrka VVS & Fastighetsservice, där han var vd.
  • Meis Qattan är ny vvs-konstruktör på Scania Maintenance Group QPK i Stockholm. Hon kommer från utbildning.
  • Emil Reuterham är ny vd för Stockholm Luftkompetens. Han var tidigare vice vd.
  • Clas Crafoord Olsson är ny vd för Tollco. Han var tidigare marknadschef där.

Föreningen för branschens proffs

Tillsammans skapar vi ett hållbart samhälle där både människor och miljö mår bra. Aktiviteterna, utbildningarna och verktygen du behöver för att utvecklas i din yrkesroll. Gå med i EMTF du också.

Läs mer om fördelarna av medlemskap i EMTF

Nyhetsbrev från Energi & Miljö

Nyheterna, reportagen, forskningen och frågorna för oss som jobbar för god innemiljö och energieffektiva byggnader.
Gratis varje vecka direkt i din inkorg.

jag godkänner att energi-miljo.se sparar och hanterar mina kontaktuppgifter.