avlopp | 20 mar 2023

Värmlänningar ska lära sig spola ner rätt saker

Varje år spolas 75 ton skräp ner i Karlskogas avlopp. Mycket kommer från toaletter där allt från tops och bindor till kattsand och godispapper spolas ner. Nu tar Karlskoga Energi & Miljö, Karlskogahem och Karlskoga kommun ett samlat grepp för att upplysa om konsekvenserna och förändra beteendet.

Värmlänningar ska lära sig spola ner rätt saker
75 ton skräp spolas ner i Karlskogas avlopp varje år. Nu vill Karlskoga Energi & Miljö, Karlskogahem och kommun ändra kommuninvånarnas beteende. Foto: Karlskoga Energi & Miljö

– Felspolningar ger inte bara besvärliga stopp i avloppsrören, det förstör dyrbar utrustning i reningsverket och förorenar vattnet i Möckeln och andra vattendrag. Eftersom inte alla skadliga ämnen i skräpet kan renas bort följer vissa kemikalier och tungmetaller med det renade vattnet ut i naturen, berättar Peter Jarl, marknads- och kommunikationschef på Karlskoga Energi & Miljö.

De tre aktörerna startar nu en gemensam kampanj i samband med Världsvattendagen  22 mars för att informera om problemen. Bland annat kommer karlskogaborna att mötas av dekaler på kommunala toaletter om vad som kan spolas ner i toaletten och vilka konsekvenser felaktigt beteende kan få.

– Vi hoppas att den här kampanjen ska få många att ändra sitt beteende och tänka till kring vad man spolar ner i toaletten, säger Peter Jarl.

Mycket handlar nog om okunskap hos den som spolar fel och det hoppas vi kunna förbättra nu

Till vanliga felspolningar som ger stopp i avloppet hör hushållspapper och hårstrån. Toapapper är tillverkat för att lösas upp i vatten till skillnad från hushållspapper som är gjort för att hålla ihop för en bra uppsugning. De klumpar ofta ihop sig med annat skräp som har spolats ner. Hårstrån som har rensats från hårborstar är segt och hållbart och fungerar lite som armering bland allt annat skräp.

På Karlskogahem hör stopp i avloppsrören hos hyresgästerna till vardagen.

– Vi har drygt 2700 hyreslägenheter och problem med avloppet hör till den vanligaste typen av felanmälningar. Det kostar så klart mycket pengar över tid, helt i onödan. Mycket handlar nog om okunskap hos den som spolar fel och det hoppas vi kunna förbättra nu, säger Micael Björkbacka, servicechef på Karlskogahem.

Problemen är inte unika för Karlskoga utan finns över hela landet.

 

Källa: Karlskoga Energi & Miljö

Publicerad 20 mars 2023

På nytt jobb

Lars Pellmark har utsetts till specialist teknisk förvaltning hos Jernhusen AB, Stockholm. Han kommer från Skandia fas­tigheter.
Bengt Bäckström har anställts som teknisk säljare på Hallströms verkstäder AB, Nälden. Han kommer från Fläktgroup.
 Sofie Bjurling har utnämnts till produktchef för varumärket Pneumatex hos IMI Hydronic Engineering AB. Hon var tidigare kundvårdsspecialist på företaget. Lena Särehag Bellwood har utsetts till produktchef för varumärkena TA och Heimeier. Hon kommer närmast från Protek där hon var projektledare.
 Deniz Kalkan har anställts som sprinklerkonstruktör hos Intec. Han har tidigare arbetat som vvs-konstruktör på Technoresolut och Sweco.

Föreningen för branschens proffs

Tillsammans skapar vi ett hållbart samhälle där både människor och miljö mår bra. Aktiviteterna, utbildningarna och verktygen du behöver för att utvecklas i din yrkesroll. Gå med i EMTF du också.

Läs mer om fördelarna av medlemskap i EMTF

Nyhetsbrev från Energi & Miljö

Nyheterna, reportagen, forskningen och frågorna för oss som jobbar för god innemiljö och energieffektiva byggnader.
Gratis varje vecka direkt i din inkorg.

jag godkänner att energi-miljo.se sparar och hanterar mina kontaktuppgifter.