Vacuumsolfångare bländar inte flygtrafiken
Om du flyger från Malmö Airport är sannolikheten mycket stor att det varmvatten du tvättar händerna i värmts upp av flygplatsens solvärmeanläggning.
Ben Brunström är vvs-ansvarig på Malmö Airport, som satsat på solvärme. Foto: Mark Kretz
Sedan 2008 kommer en del av värmen vid Malmö Airport från den egna solvärmeanläggningen, som har en totalyta på 350 kvm, bestående av 5 600 vacuumrör i 11 rader. Solvärmeanläggningen har en total effekt på 300 kW. Man har valt att installera vacuumsolfångare för att öka verkningsgraden, eftersom rören är runda får man en större yta som värmeutbytet kan ske ifrån, men också för att inflygande flygplan ska slippa solreflexer.
Själva solfångarytan är så kallat transparent härdat borstsilikatglas som sägs klara hageloväder. Värmeöverföringen sker från varje rör individuellt, vilket gör att rör kan bytas utan att värmeförsörjningen avbryts. Det värmeöverförande mediet från solvärmen till solvärmecentralen är glykol. I solvärmecentralen växlas glykolvärmen mot returvattnet från fjärrvärmenätet som förser hela området med värme.
Större värmesystem Solvärmeanläggningen är i sin tur inkopplad på ett större värmesystem, som består av en panncentral bestående med tre pannor med sammanlagd effekt på 9 MW, som i huvudsak använder pellets för uppvärmning, samt vegetabilisk olja.
På flygplatsen är hangarer och terminalen de största användarna. Värmen används också i kontor och kringbyggnader. Anläggningen har fått Svenska solenergiföreningens solenergipris och Region Skånes hedersmiljöpris.
Mark Kretz, Energi & Miljö nr 6-7/2012 sid 30-33
Fler artiklar om Skåne i nr 6/7…
Solceller ger el till komfortkyla