Sluta riv: Här är lösningen mot läckande rör
När vattenskador upptäcktes i Wallenstams hyreshus i Älta övervägde fastighetsbolaget kostsamma rivningar och renoveringar av badrummen. Lösningen kan istället bli en ny metod för att täta läckande övergångar mellan gamla gjutjärnsstammar och moderna plaströr.

Wallenstams hyreshus på Oxelvägen i Älta söder om Stockholm byggdes 1965–1966 och består totalt av 480 lägenheter. För något år sedan upptäcktes vattenskador i en av fastigheterna efter felanmälningar av hyresgäster. Wallenstam kontaktade då reparationskedjan Sluta riv som man sedan tidigare har ett samarbete med för att åtgärda vattenskador genom delreparationer.

Badrumsrenoveringar hade gjorts i fastigheten för drygt tio år sedan. Samtidigt relinades de stående stammarna medan de liggande stammarna byttes ut. Nya plaströr installerades i golvet på badrummen och anslöts till de befintliga gjutjärnsstammarna.
Läckagen har uppstått i övergången mellan de nya rören och den äldre stammen som har relinats invändigt med en så kallad strumpmetod. Skarven mellan gjutjärnsstammen och plaströret har blivit en svag punkt. Reliningen fäster inte tillräckligt bra på plasten och det resulterar i små glipor där vatten kan tränga ut.

– Reliningen släpper ganska omgående eftersom epoxin, som används för att täta övergången mellan strumpan och det nya röret, också krymper när den härdar, säger Dennis Kristensen, vice vd för Sluta riv.
Resultatet blir att spillvatten från badrummen läcker ut i byggnadens konstruktion och riskerar att orsaka omfattande fuktskador.
– För tio år sedan visste man inte om att detta inte höll tätt, säger Dennis Kristensen.
Problemet med läckage i övergången mellan nya plaströr och relinade gjutjärnsstammar är inte unikt för fastigheterna i Älta.

– Det är ett utbrett problem i hela Sverige och upptäcks kontinuerligt i fastigheter runt om i landet, säger Niklas Wennström, vd för Sluta riv.
Felet är vanligt även i bostadsrättsföreningar där innehavare som renoverar badrummet river upp golvet och byter ut befintliga rör till plaströr.
– Stammen åtgärdas oftast inte samtidigt eftersom den är föreningens ansvar. Därmed ansluts plaströren mot en befintlig stam i gjutjärn. När föreningen sedan beslutar att åtgärda gjutjärnsstammen använder den relining som görs en bit ut från plastledningen, säger Dennis Kristensen.
De flesta lägenheter här har liknande problem. Vanligtvis gäller det bara badrummet men även tvättstugor och kök.
– Det finns i dag inga vettiga anslutningar att sätta runt ett gammalt gjutjärnsrör och ett plaströr utan man får använda lite gummitätningar. Detta skapar övergångar mellan nytt och gammalt material som är känsliga för läckage, tillägger han.
För att lösa problemet i hyreshuset i Älta har Wallenstam övervägt att riva samtliga drabbade badrum och sedan reparera skarvarna från grunden.
Sluta riv har tagit fram en metod kallad plastic pipeliner som kan lösa problemet utan att behöva riva väggar eller golv i badrummen. Att undvika rivningsarbeten sparar tid och resurser och minimerar störningar för hyresgästerna. Dessutom innebär tekniken att badrummen kan bevaras och fastighetens standard bibehållas.

– Tekniken som Sluta riv använder bidrar till både minskad miljöpåverkan och effektivare arbetsprocesser. Att reparera istället för att riva ligger väl i linje med vårt hållbarhetsfokus. Att använda plastic pipeliner möjliggör punktlagning av skadade plaströr och avlopp utan omfattande rivning, säger Mia Jansson, projektledare för fastighetsförvaltning
på Wallenstam.
Sluta rivs metod gör det möjligt att ansluta plaströret i badrumsgolvet till gjutjärnsstammen. Med en specialteknik sammanfogas det gamla relinade röret med det nya plaströret och skapar en tät och hållbar övergång. För att täta övergången används en duk av skum med ett förapplicerat lim som fäster både på plasten och reliningen.
– Det fungerar som ett runt plåster som sträcker sig från reliningen och ut över plasten. Det bildas ett runt rör hela vägen, säger Dennis Kristensen.

Metoden har använts av Sluta riv i många år och fäster mot alla typer av material för avloppsrör. Den är beprövad och utvärderad. Bland annat har den använts för att reparera golvbrunnar där produkten har varit lätt att applicera. För husen i Älta har metoden vidareutvecklats.
– Vi har tagit fram ett verktyg och tillvägagångssätt som gör det möjligt att gå långt ner i avloppsröret och täta övergången till det relinade röret. Det har varken vi eller någon annan gjort tidigare, säger Dennis Kristensen.
Egna yrkesgrupper
- Sluta riv är den enda reparationskedjan inom bygg- och fastighetsbranschen som även har egna yrkesgrupper, Valf- och OPS-tekniker, samt branschregler.
- Valf betyder Vatten, Avlopp, Läcksökning, Fukt, och OPS står för Operation, Pipeline, Systems.
- Valfteknikerna arbetar med utredning och OPS-teknikerna med reparation och förebyggande åtgärder. Specialutbildade medlemsföretag finns från Skurup till Gävle.
Utmaningen har framför allt varit att få verktyg och material att arbeta precist på djupet i rören.
– Ibland är ingångshålet stort som en kaffekopp och montaget ska göras åtta meter bort. Det har vi löst med hjälp av avancerad kamerautrustning och förbättrade tillvägagångssätt. Verktyg och material kan nu föras ner i rören och lagningen appliceras på rätt ställe utan att fastna längs vägen, säger Dennis Kristensen.

Lagningen tål tio bars tryck, vilket garanterar att den håller tätt. Sluta riv lämnar tio års garanti på själva anslutningen. Installationen tar vanligtvis omkring fyra timmar, men beror på förutsättningarna. Boende kan stanna kvar i bostaden under tiden och avloppet kan användas direkt efter installationen.
– Vi provar nu den för oss nya tekniken med plastic pipeliner i två lägenheter för att förhoppningsvis kunna använda den i större utsträckning.
Det vill säga med fokus på att renovera istället för att riva, säger Mia Jansson.
I en av lägenheterna förbereder Daniel Svensson, OPS-arbetsledare på Sluta riv, test av den nya tekniken. OPS-teknikerna arbetar med reparation av byggskador och att förebygga dessa.
Det fungerar som ett runt plåster som sträcker sig från reliningen och ut över plasten. Det bildas ett runt rör hela vägen.
– I den här lägenheten upptäckte vi även att toaletten hade skruvats fast i avloppsröret. Så här blir det lite extra att göra. Vår ambition är att åtgärda alla problem i varje lägenhet vi arbetar med för att slippa återvända senare, säger Daniel Svensson.
Han deltar i arbetet med att ta fram den nya arbetsmetoden och när den är klar ska medlemsföretagen utbildas i den. Han bedömer att felet sannolikt finns i nästan samtliga 480 lägenheter i området.
– De flesta lägenheter här har liknande problem, men omfattningen varierar. Vanligtvis gäller det bara badrummet men även tvättstugor och kök. Ibland har gjutjärnsrören behållits hela vägen fram till toaletten och inte bytts inne i lägenheten, säger Daniel Svensson.

När Sluta riv är klar med arbetet i testlägenheterna kommer Wallenstam att testa och filma åtgärderna för att säkerställa att alla krav uppfylls.
– Utifrån det kommer vi att ta ställning till hur vårt fortsatta arbete kommer att utvecklas, säger Mia Jansson.
Wallenstam kommer samtidigt att kartlägga omfattningen av felen i samtliga hus i Älta.
– Vi inväntar nu resultatet av utredningen samtidigt som vi åtgärdar skador som redan har upptäckts. När vi har varit ute i lägenheterna har vi sett pågående läckage som ännu inte har hunnit bli stora vattenskador och som inte anmälts av hyresgästerna, säger Dennis Kristensen.

Om Wallenstam väljer att gå vidare med reparationsmetoden efter kartläggningen kommer Sluta riv att stå för projektledning. Arbetet kommer att utföras av Sluta rivs medlemsföretag som då har utbildats i den aktuella metoden.
– För oss är det mest centrala att hitta en bra hållbar lösning för vattenskadorna. Vi letar hela tiden efter nya möjligheter att bygga, utveckla och arbeta mer hållbart. Samarbetet med Sluta riv är ett exempel på ett innovativt och hållbart sätt att både åtgärda skadorna och förebygga framtida problem, säger Mia Jansson.
Skadorna som uppstått av felet kommer att repareras lokalt. Materialet som har blivit skadat demonteras. Det som går att återvända och saneras monteras upp igen och det andra byts ut.
Kunder och samarbetspartners
- Grundat: 2016
- Huvudkontor: Helsingborg
- Omsättning: 65 miljoner kronor (2023)
- Anställda: 20 (2023)
- Kunder: Samtliga svenska försäkringsbolag, fastighetsbolag,
bostadsrättsföreningar, byggfirmor och privatpersoner. - Samarbetspartners: Corroventa, Geberit, GOP, Grohe, Iligo, Invisense,
Milwaukee, Preventum, Purus, Sacpro, Uponor, Vesala, Vieser och Vigilan