Aktuell forskning | 7 jul 2023

Så ska vi få bättre luft i bilkupéerna

Dixin Wei, Chalmers tekniska högskola, studerar i sin doktorsavhandling energieffektiva lösningar som kan förbättra luftkvaliteten inne i fordon.

Så ska vi få bättre luft i bilkupéerna
God luftkvalitet är viktigt för att minska hälso­riskerna. Det gäller inte minst i bilar och andra fordon. Foto: Istockphoto

God luftkvalitet är viktigt, kanske avgörande, för att minska hälsoriskerna. Det gäller inte minst i bilar och andra fordon som många av oss tillbringar mycket tid i och som är en miljö där många utsätts för föroreningar, till exempel små partiklar som PM2,5 och UFP (ultrafina partiklar), från omgivande trafik.

Att med energieffektiva lösningar effektivt minska eller avlägsna föro­reningarna från inkommande luft bör vara ett viktigt fokus vid utveckling av framtida fordon

Det är partiklar som bland annat kan påverka människors andningsorgan och hjärt- och kärlsystem negativt.

Trots att utsläppen från inrikes transporter har minskat i Sverige har utsläppen av små partiklar som uppkommer vid slitage av däck, bromsar och vägbana ökat som ett resultat av ökad trafikmängd, enligt Naturvårdsverket.

2021 stod slitagepartiklar för cirka 20 procent av de totala utsläppen. I många andra länder är situationen dock betydligt sämre.

Dixin Wei, Chalmers.Foto: Privat

”Att med energieffektiva lösningar effektivt minska eller avlägsna föro­reningarna från inkommande luft bör vara ett viktigt fokus vid utveckling av framtida fordon”, skriver Dixin Wei i sin avhandling samtidigt som hon konstaterar att sambandet mellan luftkvalitet och energieffektivitet inte är speciellt väl utforskat.

Detta trots att klimatsystemet är en av de största extra belastningarna på ett fordon och kan öka bränsleförbrukningen avsevärt eller minska räckvidden om det gäller elfordon.

Fakta

Avhandlingen

  • Dixin Weis avhandling heter Energy Efficient Air Quality Solutions for Vehicle Cabins
  • Chalmers tekniska högskola
  • Godkänd 2023-05-05

Efter universitetsstudier i Shanghai – energisystem – flyttade Dixin Wei för några år sedan till Göteborg och Chalmers för först masterstudier och därefter doktorandstudier.

– Jag är anställd på Volvo Cars – var industridoktorand på Chalmers – och arbetar i ett team som sysslar med luftkvaliteten i bilarnas kupéer, det innebär allt från filter och sensorer till funktioner.

I sin avhandling granskar och undersöker hon bland annat energi­effektiva lösningar som kan förbättra luftkvaliteten i bilkupéer och som kan användas i samband med utveckling av nya fordonsklimatsystem.

  • I dag svarar filtren i fordonens värme-, ventilations och luftkonditioneringssystem för det huvudsakliga skyddet mot att utomhusföroreningar tränger in i kupéerna.
  • Luftkvaliteten i kupén påverkas i hög grad av partikelkoncentrationerna utomhus, filtrets utformning och status samt i viss mån av ventilationsinställningarna.
  • Luftkvaliteten kan förbättras med hjälp av ett Epa/Hepa-förfilter.
  • De största begränsningarna kommer från utrymmet och acceptabelt tryckfall i den relativt kompakta miljön.
  • Ett åldrat filter kan öka PM 2,5 i kupén med ungefär det dubbla, medan förjonisering kan halvera förekomsten. Filterbyte vid serviceintervall är mycket viktigt.
  • Filtreringseffektiviteten hos nyare filtertyper är i allmänhet hög. Kombinationen av två filter i serie kan uppnå mycket hög effektivitet med rimligt tryckfall.
  • Ökad återcirkulation av luften i kupén kan ge en betydande minskning av både energianvändning och partiklar.

Hur har du gjort din studie?

– Bland annat genom mätningar i fordon. Jag har även byggt en simuleringsmodell som gör det möjligt att samtidigt undersöka luftkvalitet, energianvändning och klimatkomfort. Jag har även identifierat och testat ny teknik som kan förbättra luftkvaliteten.

Vad har varit svårast?

– Bland annat att utföra fordonsmätningar med flera instrument samtidigt. Att styra bärbara datorer i baksätet i ett körande fordon kräver mycket energi. På grund av den rena stadsluften i Göteborg har vi dess­utom ofta fått ge oss in i tunnlar för att kunna nå förhöjda föroreningsnivåer.

Vilka är de stora utmaningarna?

– Ett fordon är en relativt kompakt miljö, vilket innebär begränsningar när det gäller filterdimension och tryckfall vilket i sin tur påverkar filtereffektiviteten.

– Att förbättra effektiviteten utan att offra andra faktorer är dessutom ofta knepigt. Till exempel kan högre tryckfall orsaka problem som högre energianvändning eller buller. Vissa lösningar som fungerar bra i byggnader kan vara svåra att implementera i fordon.

Text: Mikael Bergling

Publicerad 7 juli 2023

Konsultplatsen

Hitta enkelt rätt konsult inom installations- och energiteknik

På nytt jobb

 
  • Jesper Johansson (bilden) är ny energiingenjör på Stena Fastigheter i Göteborg. Han kommer från Chill Services i samma stad där han var produktägare.
  • Robert Larsson blir ny vd och koncernchef för Systemair och tillträder senast i januari 2026. Han kommer från Afrykoncernen där han senast varit chef för globala divisionen Transport och samhällsbyggnad.
  • Carolina Larsson blir i september ny vd för Swedisol. Hon kommer från Sweden Green Building Council där hon var certifieringschef.
  • Simon Bergström är ny vd för Bengt Dahlgren Stockholm. Han var tidigare vice vd. Petri Kaksonen är ny energiingenjör/certifierad energiexpert K på Bengt Dahlgren i Linköping. Han kommer från Tekniska verken i samma stad där han var produktspecialist fjärrkyla.
  • Robin Fritzson är ny regionchef för Småland på Qreo med placering i Växjö. Han kommer från Enerwex i samma stad där han var vd. Martin Vennerström är ansvarig för den nystartade avdelningen Automation. Han kommer från Afry i Växjö där han var automationskonsult.
  • Kristian Antin är ny projektområdeschef för sjukhusen på Locum. Han var tidigare projektledare inom företaget.
  • Jonas Rydén är ny försäljningschef på Enervent Zehnder i Sverige. Han kommer från rollen som affärsutvecklare på Rf-Technologies.
  • Cecilia Undeland är ny senior specialist vvs/energi och miljö inom befintliga fastigheter på Ingenjörsbyrån Andersson & Hultmark i Göteborg. Hon var tidigare gruppledare energi och miljö/hållbarhet på företaget. Emilia Aguirre Bolander och Filip Nordberg är nya vvs-ingenjörer. Båda kommer från utbildning.
  • Jim Vestling är ny vd för GF 100 Rör i Grillby. Han var tidigare projektledare på företaget.
  • Jimmy Lindkvist är ny försäljningschef på Tollco. Han kommer från Dahl där han var nyckelkundsansvarig. Han efterträder Jan Lindh som ska utveckla kundrelationer och interna arbetssätt.
  • Helena Gajbert är ny teknisk expert på Svenska kyl- och värmepumpföreningen. Hon kommer från Bonava där hon var energi- och hållbarhetsspecialist.
  • Henrik Andersson är ny säljare på Fläkten Systems. Han kommer från samma roll på Fläkt Group.
  • Therése Thern har startat det egna bolaget Circulair där hon verkar som säljagent för klimatsmarta vvs-produkter, rådgivare och konsultmäklare för hållbara lösningar. Hon kommer närmast från Inventiair där hon var teknisk säljare.
  • Daniel Sernekvist är ny servicesäljare i södra och västra Sverige på Munters. Han var tidigare servicetekniker på företaget.
  • Alexander Pohjanen är ny vvs-konstruktör på Afry i Skellefteå. Han kommer från Bravida i samma stad där han var projektledare/kalkylator/konstruktör.
  • Moa Normark är ny anbudssamordnare på Intec i Göteborg. Hon kommer från Bengt Dahlgren i samma stad där hon var biträdande konsult. Jimmy Ivarsson är ny uppdragsledare i Stenungsund. Han kommer från EPG-konsult där han var vvs-konsult. Tom Jalmarsson är ny vvs-ingenjör i Borlänge. Han kommer från utbildning.
  • Ola de Freitas Lidberg är ansvarig för Caverion Sveriges nya affärsenhet för energitjänster. Han kommer från den egna verksamheten Junianjack. Dylan Axelsson är ny energiingenjör i Jönköping. Han kommer från utbildning.
  • Erik Everbring har startat egna företaget Eecon, ett teknikkonsultbolag med fokus på värmepumpteknik och energieffektiva lösningar. Han kommer från Sweco där han var specialist på värmepumpsystem.
  • Nicklas Andersson är ny vvs-ingenjör på Newsec i Stockholm. Han kommer från samma roll på Seveko VVS Konsult.
  • Marcus Ehlin är ny energikonsult på HSB i Västerås. Han kommer från Fastighetssnabben i samma stad där han var fastighetsansvarig.
  • Fotios Mougios är ny vvs-ingenjör på Norconsult i Helsingborg. Han kommer från samma roll på PE Teknik & Arkitektur.
  • Johanna Villabona är ny vvs-konstruktör/injusterare på Energispar i Arlandastad. Hon kommer från utbildning.
  • Axel Pons är ny vvs-konstruktör på Umeå Projekt Team. Han kommer från samma roll på Afry i Karlskrona.
  • Emma Hjelm är ny konsult inom vvs och energi på Energija konsulterande ingenjörsbyrå i Jonsered. Hon kommer från utbildning.
  • Aram Khairi är ny vvs-projektör/projektledare på Beyond Shapes i Stockholm. Han kommer från Riba i samma stad där han var vvs-konstruktör.
  • Mattias Ytterström är ny energiingenjör på Västfastigheter i Göteborg. Han var tidigare drifttekniker där.
  • Linus Ericson är ny vvs-konsult på Rejlers i Stockholm. Han kommer från en liknande roll på Helenius ingenjörsbyrå.
  • Magdalena Vikström är ny energiingenjör på Umeå kommun. Hon kommer från WSP i samma stad där hon var energi- och fastighetskonsult.
  • Roger Idoffsson är ny vd för Pemtec i Borås. Han kommer från samma roll på Matsco i Sverige och Finland som också ingår i Debe Flow Group.
  • Eric Alexandersson är ny vvs-ingenjör på Luzetum i Stockholm. Han kommer från samma roll på Seveko VVS Konsult.
  • Roger Persson är ny teknisk säljare ventilation på NIBE Fastighet i Kramfors. Han kommer från Miljöventilation i Mellannorrland där han var vd.
  • Toni Nelimarkka är ny OVK-besiktningsman på Fresh Air Ventilation. Han kommer från Kiwa Sverige där han var besiktningsingenjör OVK.
  • Tony Forsberg är ny energiingenjör på Engi i Göteborg. Han kommer från samma roll på Caverion.
  • Joel Lantz är ny teknisk säljare på Gästrike Värmepump & Kyla. Han kommer från samma roll på Indoor Energy i Gävle.
  • Magdalena Sten är ny energikonsult på Aktea i Göteborg. Hon kommer från utbildning.
  • Magnus Frödin är ny affärsområdeschef och delägare i Täby Vent & Projekt. Han kommer från Ventilationshygien Stockholm där han var arbetsledare/projektledare.
  • Thomas Norström är ny energiingenjör på Swedavia i Stockholm. Han kommer från utbildning.

Föreningen för branschens proffs

Tillsammans skapar vi ett hållbart samhälle där både människor och miljö mår bra. Aktiviteterna, utbildningarna och verktygen du behöver för att utvecklas i din yrkesroll. Gå med i EMTF du också.

Läs mer om fördelarna av medlemskap i EMTF

Nyhetsbrev från Energi & Miljö

Nyheterna, reportagen, forskningen och frågorna för oss som jobbar för god innemiljö och energieffektiva byggnader.
Gratis varje vecka direkt i din inkorg.

jag godkänner att energi-miljo.se sparar och hanterar mina kontaktuppgifter.