Mittel investerar i Sorubin
De båda Umeåbaserade miljöteknikföretagen Mittel och Sorubin stärker sitt samarbete med att Mittel köper in sig i Sorubin.
Efter en kortare tids förhandlingar har fjärrvärmeföretaget Mittel valt att köpa in sig i miljöteknikföretaget Sorubin. Båda företagen är baserade i Umeå och Mittel levererar sedan tidigare komponenter till Sorubin. Det nya delägarskapet skapar förutsättningar för ett fördjupat samarbete inom bl a produktutveckling. De båda företagen får också fysisk närhet till varandra då Sorubin kommer hyra kontor av Mittel samt ett verkstadsutrymme som ligger vägg i vägg med Mittels verkstad.
Sorubin är ett miljöteknikföretag som utvecklar och marknadsför den ”nya generationens” mycket energieffektiva luftare för behandling av vatten på industriell nivå. Bolaget har den senaste tiden fått flera ordrar på sin marknadsledande och patenterade luftare Microluft som har kapacitet att sänka elförbrukningen med upp till 90 procent i en energiintensiv bransch.
Mittel har sedan 1990 tillhandahållit skarvisolering av fjärrvärmerör och installation av elutrustning och larmsystem för fjärrenergirör på en växande världsmarknad. Man har ambitionen att förbättra tekniken inom nyproduktion och reparation av fjärrenergirör, bl a med ett egenutvecklat och heltäckande system för underhållsplanering och lokalisering av läckor och skador i fjärrenerginät med hjälp av larmtrådar.
– För Sorubins del är Mittel en perfekt partner och genom denna affär stärker vi banden mellan de båda företagen. Vi får inte bara en ny investerare och delägare utan även en mycket erfaren och kunnig entreprenör och industrialist som partner. Mittel producerar våra luftarhöljen och det ger oss unika möjligheter till produktutveckling, säger Stefan Sandström, VD på Sorubin.
– Detta stärker Sorubin på ett mycket attraktivt sätt samtidigt som det ger Mittel strategiska fördelar, säger en nöjd Christine Rosencrantz, Sorubins ekonomichef.
Förutom att Mittel ställer resurser till förfogande för Sorubins produktutveckling, kommer de båda företagens ledningar också att stödja varandra med ömsesidigt utbyte av erfarenheter och kompetens inom bl a entreprenörskap, affärskunnande, export och försäljning, produktion, ledning, internationell marknadsföring och PR m m.
Källa: Sorubin