Mimer lanserar #waterhack
Västeråsarna använder i genomsnitt 160 liter dricksvatten per person och dag – 20 liter mer än snittet i Sverige. Nu vill Bostads AB Mimer få ner den siffran genom att lansera kampanjen #waterhack, med målet att öka medvetenheten om vattenförbrukningens påverkan på både miljö, klimat och ekonomi.

Bakgrunden är att vattenförbrukning i sig kräver stora mängder energi för uppvärmning, rening och distribution – något som påverkar både klimatet och fastighetsägarens ekonomi. Kampanjen riktar sig till Mimers hyresgäster och sträcker sig från nu fram till maj 2025. Genom enkla vardagsåtgärder, så kallade ”waterhacks”, uppmanas hyresgästerna att bidra till en mer hållbar vattenanvändning.

– Genom att göra smarta val i vardagen och vara medvetna om vår vattenanvändning, kan vi alla bidra till en mer hållbar framtid. Det handlar inte om att ge avkall på bekvämligheter, utan om att hitta lösningar som gynnar både oss själva, vår planet och plånboken, säger Maria Eberhardsson, hållbarhetschef på Mimer.
Cirka hälften av Mimers hushåll har individuell mätning och debitering (IMD) för varmvatten, vilket innebär att de betalar utifrån faktisk förbrukning. För dessa hyresgäster syns ett sparat vattenflöde direkt i plånboken, samtidigt som Mimer minskar sina kostnader där bolaget står för vattennotan.
#waterhack är ursprungligen en kampanj från det allmännyttiga Bostadsbolaget i Göteborg, som visat goda resultat. Nu har Mimer tagit över initiativet och anpassat det till sina hyresgäster i Västerås.
Källa: Mimer