Bostadsbolaget prisas för 42 miljoner sparade liter vatten
Bostadsbolaget i Göteborg har fått Sveriges allmännyttas utmärkelse ”Bästa klimatinitiativ för sin vattensparkampanj #waterhack, där hyresgästerna sammanlagt sparade 42 miljoner liter vatten.
– Det är jätteroligt och hedrande att vår kampanj uppmärksammas av Sveriges allmännytta, vi vet ju hur många fina klimatinitiativ som görs av våra kollegor runt om i Sverige. Vi är också väldigt stolta över våra hyresgäster som sparade miljontals liter vatten genom att ändra sina vanor, säger Oskar Scheiene, energi- och miljöchef på Bostadsbolaget.
#Waterhack initierades av Bostadsbolaget med syfte att öka hyresgästernas medvetenhet kring hållbar vattenanvändning och uppmuntra dem till att ändra sina vattenvanor.
Totalt sparade hyresgästerna 42 miljoner liter vatten mellan januari och mars i år, vilket innebar en genomsnittlig minskning av vattenanvändningen på 5,1 procent. Vattenbesparingarna innebar även stora energibesparingar och Bostadsbolaget räkna hem en ekonomisk besparing under kampanjperioden på uppskattningsvis 1,5 miljoner kronor. Som en del av kampanjen uppmuntrade också bolaget även branschkollegor att engagera sig. Nu hoppas man att kampanjen får ringar på vattnet.
– Waterhack slutar inte med kampanjen. Det är ett långsiktigt arbete där vi kommer att fortsätta uppmärksamma och uppmuntra våra hyresgäster till en hållbar vattenanvändning. Nu hoppas vi att fler hyresvärdar engagerar sig och skapar egna vattensparkampanjer, då kan vi verkligen få till en långsiktig förändring, säger Oskar Scheiene.
Så här lyder motiveringen till ”Bästa klimatinitiativ 2023”:
”Bostadsbolagets vattensparprojekt adresserar en viktig fråga som länge varit förbisedd i Sverige. Det är en bred och tydlig kampanj under begränsad tid för att få ett tydligt och mätbart resultat. Bidraget skapar engagemang och involverar hyresgästerna i den gröna omställningen. Ett stort plus för att de även följer upp och tar tillvara på arbetet i kampanjen.”
Källa: Bostadsbolaget