AAF International köpte Dinair
AAF International har köpt filtertillverkaren Dinair.
– Förvärvet är ett led i vår strategi att bli en klar ledare i vår bransch, både globalt och i varje region. Det är ett tydligt exempel på vårt moderbolag Daikin långsiktiga engagemang för både AAF och luftfilterverksamheten. Genom att arbeta via Dinair erbjuder vi nordiska kunder fler valmöjligheter och bättre tillgång till verkligt innovativa produkter och tjänster, säger Philip Whitaker, VD, AAF International.
– Den nordiska marknaden är en betydande och viktig del av den totala europeiska marknaden. Det är viktigt att vi, som världsledande i vår verksamhet, är starka på alla viktiga marknader. Förvärvet innebär ett nytt engagemang av AAF och fokus på den nordiska regionen, säger Dr. Stefan Berbner, COO, chef för AAF europeiska verksamhet.
AAF International och Dinair ska gemensamt utveckla den nordiska marknaden genom att leverera innovativa filtrerings högpresterande produkter till alla kunder som är intresserade av ren luft.
– Kombinationen av Dinair och AAF ger oss möjlighet att bättre betjäna alla våra kunder i Norden. De historiska lokala styrkor Dinair stärks med bredare produktutbud av AAF för att tillfredsställa alla våra kunders behov av ren luft och luftkvalitet inomhus. Ett starkare Dinair med det bredaste produktsortimentet i branschen kommer att kunna erbjuda fler alternativ för alla nuvarande och framtida kunder i Norden, säger Niels-Erik Kongste, VP Sales och marknadsföring av AAF Europa och ny VD för Dinair.
– Det känns bra att det är AAF International som förvärvar Dinair och att företaget behåller hela den nordiska ledningsgruppen. Den enda förändringen är att jag inte kommer att fortsätta som VD. Istället kommer min roll att vara som senior rådgivare. Dinair köps av den globala marknadsledare och det kommer att bli en mycket spännande resa framåt, som jag vill följa och stödja, säger Fredrik Särnehed.