Varför tåg av bilar i stället för biltåg?

Vi har väl vant oss vid tanken att de större tunga godstransporterna hör hemma på järnväg snarare än på landsvägarna. Tidigare i år presenterade Fraunhofer Institute en studie, på uppdrag av den Europeiska järnvägsorganisationen CER, som visade att s.k. “Gigaliners” (fordon på upp till 60 ton) skapade mera miljö- och klimatproblem. Bakgrunden är att det finns en rörelse för att tillåta Gigaliners i större utsträckning på de Europeiska vägarna.

Nu har EU:s forskningscenter, JRC, presenterat en motstudie med motriktat resultat och som utgör underlag för en workhsop strax efter midsommar. Kanske har Sverige något att säga i debatten eftersom svenska “megatrucks” utgör studieunderlag?

Publicerad 13 juni 2009

På nytt jobb

Pål Warolin har utsetts till ny vd på Uniwater AB, Göteborg. Han kommer från annan bransch.
 Peter Nyberg har anställts som energistrateg på Specialfastigheter Sverige AB, Stockholm. Han kommer från Aktea.
Leo Olsson har anställts som energingenjör hos Aktea AB, Stockholm. Han kommer från TUC. Jules Hanley har anställts som energiingenjör i Malmö. Hon kommer från Lunds tekniska högskola. Riccardo Maggioni har anställts som energispecialist i Göteborg. Han kommer från KYH.
Jonas Brandstedt har anställts som projektledare på Ventpartner i Västmanland AB, Västerås.

Föreningen för branschens proffs

Tillsammans skapar vi ett hållbart samhälle där både människor och miljö mår bra. Aktiviteterna, utbildningarna och verktygen du behöver för att utvecklas i din yrkesroll. Gå med i EMTF du också.

Läs mer om fördelarna av medlemskap i EMTF

Nyhetsbrev från Energi & Miljö

Nyheterna, reportagen, forskningen och frågorna för oss som jobbar för god innemiljö och energieffektiva byggnader.
Gratis varje vecka direkt i din inkorg.

jag godkänner att energi-miljo.se sparar och hanterar mina kontaktuppgifter.