Varför tåg av bilar i stället för biltåg?

Vi har väl vant oss vid tanken att de större tunga godstransporterna hör hemma på järnväg snarare än på landsvägarna. Tidigare i år presenterade Fraunhofer Institute en studie, på uppdrag av den Europeiska järnvägsorganisationen CER, som visade att s.k. “Gigaliners” (fordon på upp till 60 ton) skapade mera miljö- och klimatproblem. Bakgrunden är att det finns en rörelse för att tillåta Gigaliners i större utsträckning på de Europeiska vägarna.

Nu har EU:s forskningscenter, JRC, presenterat en motstudie med motriktat resultat och som utgör underlag för en workhsop strax efter midsommar. Kanske har Sverige något att säga i debatten eftersom svenska “megatrucks” utgör studieunderlag?

Publicerad 13 juni 2009

På nytt jobb

 Jeanna Nylander har utsetts till vd för Bengt Dahlgren Syd AB, Malmö. Hon kommer från Allbygg.
Anders Sjögren har utnämnts till vd för Bastec AB, Stockholm. Han var tidigare affärsområdeschef Produkter på företaget.
Victor Ahl har anställts som energi- och vvs-ingenjör hos Energija, Jonsered. Han kommer från Afry.
Marcus Sandlund har utnämnts till kommersiell direktör på Caverion. Han var tidigare affärsområdeschef för advisory business i företaget.

Föreningen för branschens proffs

Tillsammans skapar vi ett hållbart samhälle där både människor och miljö mår bra. Aktiviteterna, utbildningarna och verktygen du behöver för att utvecklas i din yrkesroll. Gå med i EMTF du också.

Läs mer om fördelarna av medlemskap i EMTF

Nyhetsbrev från Energi & Miljö

Nyheterna, reportagen, forskningen och frågorna för oss som jobbar för god innemiljö och energieffektiva byggnader.
Gratis varje vecka direkt i din inkorg.

jag godkänner att energi-miljo.se sparar och hanterar mina kontaktuppgifter.