Themsen kyler Londons tunnelbana
Trafiken ökar allt mer i Londons tunnelbana, och frågan är hur många tåg som kan köras innan det blir för varmt för passagerarna i de underjordiska delarna av systemet. Brittiska forskare har undersökt saken.
För att undersöka värmelasterna i Londons tunnelbana har ett stort antal mätningar och simuleringar utförts under flera år. Resultaten av projektet redovisades av Mohammad Tabarra, forskare vid konsultföretaget Arup i London, vid Ashraes vintermöte i Orlando, Florida. Ashrae är en amerikansk organisation för ingenjörer som arbetar med installationsteknik.
Tunnelbanan, som började byggas 1867, designades från början för ånglok. Tunnlarna är små och smala och ett tåg tar upp ungefär 80 procent av ytan i sektion. Tanken är att tågen ska stå för ventilationen, när de passerar genom tunnlarna. Någon kylning har inte heller behövts, åtminstone inte med brittiska mått mätt. Riktigt varmt har det bara blivit under några få veckor på högsommaren. Den senast tillkomna linjen, Jubilee Line, har dock mekanisk ventilation, men inte i första hand för kylning utan av säkerhetsskäl.
Svårt arbete
Forskarna stötte på flera svårigheter i sitt arbete. Bland annat trafikeras tunnelbanan i dag av tre olika slags vagnar, därutöver var de tvungna att ta med framtida vagnar med luftkonditionering i beräkningarna. Att sedan dessa nya vagnar inte alltid kommer att ha luftkonditioneringen igång gjorde inte saken enklare. Det var också besvärligt att beräkna temperatur i ett tunnelsystem med dubbelriktad spårtrafik.
Slutsatsen är att värmelasten kan så gott som fördubblas, från 5,6 MW till 9,8 MW en varm sommardag, längs en 8,3 km lång sträcka. Vindhastigheterna kan också komma att bli besvärliga med en högre frekvens av tåg, i dag är den maximala vindhastigheten cirka fem meter per sekund, men i framtiden kan det bli blåsigare än så: 8 m/s.
Themsen kyler
En oväntad fördel visade sig läget nära Themsen vara. Sex stationer ligger så nära flodbädden att grundvattnet leder bort värme. Konduktiviteten i marken är 20 till 30 gånger högre än för torr jord. Forskarna kunde också konstatera att det vid tre till fyra stationer skulle räcka med att tågen accelererade och bromsade i ett lugnare tempo för att temperaturen skulle hålla sig inom gränserna.
Några potentiella problem kunde i och med studien avpolletteras. Stopp i trafiken kommer inte att leda till någon allvarlig försämring av miljön i tunnelbanan, eftersom risken är minimal att det blir stopp i båda körriktningarna samtidigt, enligt Mohammad Tabarra.
Ingar Lindholm, Energi & Miljö 3/10