Swegon investerar strategiskt
”Swegon investerar i innovativt test- och besökscenter i Arvika för att stärka global konkurrenskraft.” Så löd det tydliga budskapet när inomhusklimatspecialisten idag presenterade planerna på en omfattande satsning i Arvika. Det nya test- och besökscentret, som ska stå klart sommaren 2026, ska bli ett nav för innovation, kunddialog och utbildning – och ett steg i att ytterligare stärka företagets position på den globala marknaden.

Centret ska erbjuda en interaktiv miljö där besökare får möjlighet att uppleva och lära sig mer om Swegons system för inomhusklimat. Med både test- och labbdelar samt en tydlig satsning på visualisering och praktiska demonstrationer, blir det en plats där det annars osynliga klimatet blir greppbart.
– Det här är en satsning som tydligt visar på vårt långsiktiga engagemang för innovation, kvalitet och kundnytta, säger Robert Andersson, VP Business Area Room Units på Swegon. Vi ser fram emot att välkomna kunder, partners och forskare till vårt nya testcenter i Arvika!

Det planerade centret kommer att innehålla bland annat:
- Avancerade ljud- och akustiktester för olika rumsprodukter.
- Fullskaletester där kunder kan uppleva effekter, drag och temperatur i verklig miljö.
- Integration av digitala tjänster och visualiseringsverktyg som visar hur Swegons lösningar bidrar till energieffektivitet och komfort.

Ett särskilt fullskalerum kommer att möjliggöra kundanpassade tester och tätare samarbete i utformningen av HVAC-installationer. Dessutom planeras utbildningar, workshops och forskningssamarbeten i samverkan med akademiska partners. Målet är att stärka både kompetens och förståelse kring inomhusklimat – ett område som får allt större betydelse i takt med ökad medvetenhet om miljö, hälsa och hållbarhet.
Med satsningen i Arvika hoppas Swegon inte bara på att stärka sitt erbjudande, utan också på att fördjupa relationerna med nyckelkunder och affärspartners, samt bidra till ny kunskap genom exempelvis forskningsartiklar och utbildningsmaterial.
Källa: Swegon