Studie: Svenskar vill men låter bli
En ny studie visar att även om svenskarna har en stark vilja att minska sin energianvändning, är kunskapsbristen och de åtgärder som vidtas ofta otillräckliga. Schneider Electric har nu släppt den tredje upplagan av sin årliga globala konsumentundersökning, där attityder kring energieffektivitet och hållbarhet i hemmet kartläggs.

Hushållens energianvändning är den största källan till utsläpp från bostäder och har ökat i takt med fler energikrävande enheter. Samtidigt leder stigande energipriser och klimatförändringar till att energieffektivitet blir en allt viktigare fråga för svenska hushåll.
Undersökningen visar att det finns en tydlig diskrepans mellan vilja och handling när det gäller energieffektivisering.
- 78 % av svenskarna anser att energieffektivitet är viktigt.
- 81 % ser det som den viktigaste förbättringen för hemmet.
- 68 % uppger att det är viktigt att minska sitt koldioxidavtryck.

Trots detta är den vanligaste åtgärden att släcka lampor i tomma rum, något som endast påverkar cirka 5 % av hushållets totala elförbrukning. Andra populära men ineffektiva åtgärder är att dra ur laddare (54 %) och andra apparater (47 %). Däremot är det bara 37 % som regelbundet justerar inomhustemperaturen, trots att detta är en av de mest effektiva metoderna för att minska energianvändningen.
– Det är glädjande att svenska bostadsägare ser energieffektivisering som viktigt, och undersökningen visar en tydlig vilja att öka hållbarheten i hemmet. Däremot blir det uppenbart att det krävs en högre kunskapsnivå kring de åtgärder bostadsägare kan vidta för att effektivisera sin energianvändning och därigenom minska både sina kostnader och koldioxidavtryck, säger Jonas Gillsander, Vice President, Home & Distribution, Schneider Electric Sverige.
Smart teknologi används i allt fler svenska hem, men även här är det belysning som står i fokus:
- 33 % av svenskarna har smart belysning i sitt hem.
- 17 % använder röstassistenter som Google Home och Amazons Alexa.
- 16 % har smarta termostater.
Dessutom tror 59 % att smart belysning är den bästa tekniken för att energieffektivisera hemmet och öka hållbarheten.
Kvinnor och äldre bryr sig mer – men medvetenheten ökar hos unga
Studien visar att kvinnor generellt bryr sig mer om hållbarhet och klimatförändringar i hemmet jämfört med män (68 % respektive 62 %). Bland åldersgrupper är det flest i åldern 55+ år som ser dessa frågor som viktiga (69 %), följt av 65 % i åldern 18–34 år och 63 % i åldern 35–54 år.
Samtidigt har fler män (44 % jämfört med 38 % av kvinnorna) angett att energieffektivitet blivit viktigare för dem i samband med klimatförändringarna. Medvetenheten har också ökat mest hos unga – hela 43 % av 18–34-åringar uppger att de ser energieffektivisering som en viktigare fråga idag än tidigare.
– Att den yngsta ålderskategorin fått upp ögonen för energieffektivisering och blivit mer medvetna än tidigare är ett steg i rätt riktning. Det är avgörande att den yngre generationen tar klimatförändringarna på allvar och lär sig hur de kan nyttja den nya sortens teknik för att energieffektivisera sina hem, slutar Jonas Gillsander.
Källa: Schneider Electric