Stor ökning av sökningar på energibesparande produkter
Isolering, solpaneler och värmepumpar är de produkter som är mest eftersökta när proffsmarknaden letar efter energibesparande lösningar. Det framgår av en sammanställning från Byggfakta Docu.

Bland byggbranschens aktörer, som byggherrar, arkitekter, konsulter, fastighetsägare och entreprenörer, syns en kraftig ökning av informationssökning på produkter som minskar energiförbrukningen i fastigheter. Det visar en sammanställning från Byggfakta Docu som – tillsammans med motsvarande tjänst i Norge, Danmark och Finland – är Nordens största byggkatalog och informationstjänst för proffsmarknaden.
Under hösten har sökningarna i databasen ökat med ett snitt på 137 procent. Solpaneler, isolering, olika värmesystem och kaminer är produktgrupper som ökade mest under augusti jämfört med samma månad föregående år.
– Vi har generellt under 2022 sett en ökning på sajten, både av besökare och nedladdade dokument. Det är tydligt att energibesparande produkter står för en stor del av ökningen, säger Caroline Weinberg, gruppchef på Byggfakta Docu.
– Det är inte bara privatpersoner utan även proffsmarknaden som letar nya lösningar under energikrisen, säger Caroline Weinberg.
Företag med störst ökning av antal visningar i Byggfakta DOCUs digitala produktkatalog:
1.Paroc
2.Högfors GST
3.Nibe
4.PLW Solceller
5.Värmebaronen
Företag där antalet nedladdade dokument ökat mest i Byggfakta DOCUs digitala produktkatalog:
1) Paroc
2) CTC
3) Nibe
4) Kingspan
5) Thermia
Källa: Byggfakta Docu