Sparar miljoner liter vatten
Göteborgarna har i snitt förkortat sina duschar med 15 sekunder, motsvarande refrängen i Måns Zelmerlöws låt Revolution. Det visar ny statistik efter Göteborgs stads kampanj inför Eurovision Song Contest i Malmö, där invånarna uppmanades att duscha till en schlager.

Sedan kampanjen startade har stadens dricksvattenförbrukning minskat med 2,5 liter per person och dygn. Det motsvarar totalt 187,7 miljoner liter vatten, eller 1,2 miljoner badkar, mellan juni och december 2024.
– Det är bra gjort av alla göteborgare, säger Josefin Lundberg Abrahamsson, avdelningschef på Kretslopp och vatten vid Göteborgs stad.
Om det är just kampanjen som ligger bakom minskningen är svårt att slå fast, men vattenförbrukningen började sjunka samtidigt som budskapet spreds på stadens affischer, i medier och på informationsskyltar.
Kretslopp och vatten har som långsiktigt mål att sänka förbrukningen till 100 liter per person och dygn, i nivå med Danmark.
– Vår förhoppning är att vi under 2025 ska spara ytterligare en refräng och en vers i duschen, vilket skulle ge fem liter mindre per dag, säger Josefin Lundberg Abrahamsson.
Förutom att spara vatten syftar kampanjen till att minska behovet av kemikalier och el i vattenproduktionen, och att säkerställa att dricksvattnet räcker när Göteborg växer.
Källa: Göteborgs stad