Sju av tio skitskrollar
En ny undersökning visar att en majoritet av svenskar tar med sig mobilen in på toaletten, och vanligast är att de skitskrollar* på nyheter. Framför allt är det yngre personer som tar med sig mobilen på toaletten.
Wateraids nya Novusundersökning har kartlagt om svenskarna använder mobilen på toaletten och vad man tittar på. Undersökningen visar att de flesta bara tittar under några få minuter, men totalt tillbringas tusentals timmar dagligen på mobilskrollande i svenska badrum. Nyheter följt av Instagram, Facebook, sms och Youtube är vad som lockar toalettskrollarna.
Resultaten visar på tydliga generationsskillnader. Bland yngre personer (18–34 år) använder hela 89 procent mobilen på toaletten, medan siffran sjunker till 26 procent bland äldre (65–84 år). Nyhetsläsning är särskilt vanligt bland män (70 procent), medan kvinnor oftare skrollar på Instagram. Totalt uppskattas att:
• 64 procent av svenskarna läser nyheter på mobilen när de är på toaletten.
• 49 procent skrollar på Instagram, och 39 procent använder Facebook.
• 80 procent tillbringar upp till fem minuter per toalettbesök på mobilaktiviteter som nyhetsläsning eller sociala medier.
Wateraid har genomfört undersökningen med anledning av världstoalettdagen, en officiell FN-dag med syftet att uppmärksamma varför sanitet och toaletter är så viktigt för vår hälsa och världens utveckling.
*Skitskrolla definieras av Wateraid som att skrolla på sociala medier samtidigt som man sitter på toaletten.
Källa: Wateraid