Så påverkas kunder av nya kyldiskar
Ulla Lindberg, doktorand vid Högskolan i Borås, studerar energieffektivitet i matbutiker. Nu är frågan hur kunderna påverkas av dörrar på kyldiskarna.
För 10–15 år sedan var det vanligast med öppna, energislukande kyldiskar. I bästa fall drogs isolerande ”rullgardiner” ner under natten. I dag har de flesta dagligvarubutiker energieffektiviserat genom att skaffa kyldiskar med glasdörrar. Men tanken är ju att de ska stänga inne kylan, och inte stänga ute kunden.
Hur kommer det sig att du studerar glasdörrars inverkan på kunder?
– Jag har jobbat under många år med frågan om att öka energieffektiviteten i butiker. Vi vet att dörrarna sänker energianvändningen och det blir energivinst flera gånger om. Dels behålls kylan i kyldisken, dels behöver man inte värma butiken lika mycket. Däremot har ingen tidigare tittat på hur de påverkar kunderna – deras beteende och upplevelse i
köpsituationen.
Läs mer i Energi & Miljö nr 2/2018.