Så kan återbruket av installationer öka
Efterfrågan på cirkulära installationer av el, värme och ventilationssystem ökar. IVL har undersökt om det går att skapa installationer utan avfall, där allt återgår till att bli en resurs i en cirkulär process och presenterar nu tretton steg för att öka återbruket inom installationsbranschen.

– Vi ser en tydlig trend att beställare ställer krav på återbruk och klimatsmarta lösningar som tar hänsyn till installationens hela livscykel. Så det här projektet har varit ett viktigt steg för att identifiera vad aktörer i branschen kan göra för att öka återbruket, säger Johanna Andersson, projektledare på IVL.
Bygg- och anläggningssektorn i Sverige står för ungefär en tredjedel av samhällets avfallsmängder. Material till ett värde av 19 miljarder kronor årligen faller ur den svenska ekonomin till följd av hur vi hanterar våra byggnader. Samtidigt finns det en stor marknadspotential för återbruk.
Vi hoppas att handlingsplanen kan bidra till att de hinder som finns idag vad gäller återbruk vänds till möjligheter istället.
Den tekniska utvecklingen i byggbranschen är snabb och de regulatoriska förändringarna blir allt hårdare. Det både möjliggör och hindrar omställning till storskaligt återbruk och cirkulära materialflöden.
Hårda kvalitetskrav som CE-märkningar, typgodkännande, branschregler eller EU:s vattendirektiv upplevs av branschen vara en utmaning för storskaligt återbruk. Kraven på redovisning av byggnaders klimatpåverkan ger däremot incitament att använda cirkulära material.
Tretton steg för återbruk av installationer
På kort sikt:
Mot beställare:
- Börja med att föreslå återbrukade produkter vid servicejobb
- Vara proaktiv och framför förslag till beställare
- Föreslå och fortsätt använda återbruk i ROT projekt
- Visa upp genomförda återbruksprojekt
Mot materialleverantörer:
- Efterfråga cirkulära produkter och tjänster Internt och mot andra installatörer:
- Köp produkter med högt innehåll återvunnet eller förnybart material Ø
- Minimera spill vid installation och sortera för återvinning
- Identifiera produkter som är lätta att återbruka och som du kan börja återbruka
På lång sikt:
Utveckla cirkulära tjänster och erbjudanden:
- Utveckla serviceaffären
- Se på möjligheter för nya tjänster och erbjudanden
- Utveckla tjänst – effektiv demontering för återbruk
Kompetensutveckling
- Öka kunskap för att kunna genomföra kvalitetsbedömningar av material
- Generell komp
I rapporten listas tretton aktiviteter som installatörerna själva kan genomföra för att nå mer cirkularitet på kort och lång sikt. Det handlar till exempel om att öka efterfrågan på cirkulära och återbrukade produkter, minimera spill vid installation och sortera för återvinning, och lite mer långsiktigt att utveckla cirkulära tjänster, som till exempel effektiv demontering för återbruk. Samarbeten och kunskapsdelning längs hela värdekedjan är också viktiga faktorer för att komma framåt.
– Vi hoppas att handlingsplanen kan bidra till att de hinder som finns idag vad gäller återbruk vänds till möjligheter istället. Sen behöver branschen fortsätta att utvecklas, och samarbeta i dessa frågor för att få till en omställning från linjära till cirkulära flöden, säger Johanna Andersson.