Nu ska solcellsköerna bort
E.on inför en ny digital process som ska ge solelskunden besked på några minuter. Den rekordhöga efterfrågan har skapat långa köer som nu ska bort.

– I vintras hade vi väntetider på mellan sex och åtta veckor. Med vår nya digitala process ger vi besked inom några minuter, säger Thomas Pettersson, produktansvarig på E.ON Energidistribution.
Den nya automatiseringslösningen gäller för merparten av de ärenden E.ON hanterar, det vill säga anslutning av solcellsanläggningar på befintliga anslutningar, med en säkring om maximalt 63 Ampere och där man inte gör några andra förändringar i samband med installationen.
– I stället för flera veckors väntetid, ska merparten av alla solcellsärenden granskas, hanteras och bekräftas inom några få minuter efter att kunden signerat den digitala svarsblanketten, förutsatt att datorberäkningen ger ett godkänt resultat, säger Thomas Pettersson.
– För närvarande är det mellan 3 och 5 procent av ärendena som kräver att vi förstärker elnätet innan en anslutning kan ske. För dessa ärenden är handläggningstiderna längre eftersom det kräver utredning av åtgärdsbehov, tillstånd och planering innan kunden kan få besked om hur lång tid nätförstärkningen kommer att ta. Dock erbjuder vi i största möjliga mån kunderna nollinmatning, det vill säga möjlighet att producera solel för eget behov men utan möjlighet att exportera ut på elnätet, fram tills nätförstärkningen är gjord, säger Thomas Pettersson.
E.ONs fokus ligger nu på att ytterligare öka andelen automatiskt hanterade ärenden, samt på att korta handläggningstiden på övriga ärenden.
Källa: E.ON Energidistribution