VÄRME | 11 dec 2014

Motorvärme driver propellrar

Värme som omvandlas till el ska spara stora mängder bränsle i miljöklassade färjan Viking Grace. Tekniken beräknas kunna göra om värme från färjans motorer till över 700 000 kWh el per år, vilket motsvarar cirka 200 ton fartygsdiesel.

Climeon_perspective_stor

Climeon perspekti. Foto: Climeon

Värme från rökgaserna genererar ånga som ytterligare värmer motorkylvattnet innan det leds till en värmeväxlare i modulen kallad Ocean Marine. Temperaturen på varmvattnet blir mellan 70 och 120 ºC. Kallvatten (5 till 15 ºC) leds in från sjön. I modulen skapar värmen ett övertryck på en bar och kylan ger vakuum. Tryckskillnaden driver en turbin som genererar el till bland annat färjans elmotordrivna propellrar.

Modulen skulle även kunna användas i andra sammanhang, om det finns tillgång till relativt billigt varm- och kallvatten.

Marie Granmar, Energi & Miljö december 2014

 

 

Publicerad 11 december 2014

På nytt jobb

Fredrik Aspe partner på Ebab, har axlat rollen som  vd för Ebab i Stockholm.
Pär Snickar har utsetts till nyckelkundsansvarig för Ouman AB, Göteborg. Han kommer från Regin.
Peter Nöjd har anställts som teknisk säljare på Voltair AB:s Stockholmskontor. Han kommer från Bevent Rasch.
Christian Björkman har utnämnts till försäljningschef för Hansgrohe AB. Han var tidigare projektledare på företaget.

Föreningen för branschens proffs

Tillsammans skapar vi ett hållbart samhälle där både människor och miljö mår bra. Aktiviteterna, utbildningarna och verktygen du behöver för att utvecklas i din yrkesroll. Gå med i EMTF du också.

Läs mer om fördelarna av medlemskap i EMTF

Nyhetsbrev från Energi & Miljö

Nyheterna, reportagen, forskningen och frågorna för oss som jobbar för god innemiljö och energieffektiva byggnader.
Gratis varje vecka direkt i din inkorg.

jag godkänner att energi-miljo.se sparar och hanterar mina kontaktuppgifter.