Melloartister ska få göteborgarna att duscha kortare
Tre Melloartister kommer i en ny annonskampanj att uppmana göteborgarna att ta kortare duschar genom att "duscha till en schlager" - i syfte att spara vatten.
– Vårt mål är en förbrukning på 100 liter per person och dygn, säger Josefin Lundberg Abrahamsson, avdelningschef dricksvattenproduktion på Kretslopp och vatten. Det är lika mycket som danskarna förbrukar och de har samma levnadsstandard som vi i Sverige.
Genom en ny kampanj med göteborgare som alla tävlat i melodifestivalen uppmanar nu Göteborgs stad alla invånare att ”duscha till en schlager” – det vill säga max tre minuter.
Om alla göteborgare duschar till en schlager skulle det under ett år spara ungefär 3 000 MWh el vilket motsvarar elförbrukningen för 150 eluppvärmda villor. Dessutom skulle det spara 720 ton kemikalier i reningsprocessen.
De tre artisterna som syns i kampanjen är Ida Redig, Peter Samuelsson och Caroline Wennergren.
Peter Samuelsson, basist i Barbados, har varit med i Melodifestivalen fyra gånger mellan 2000 och 2003 och kommit tvåa med låtarna ”Se mig” och ”Allt som jag ser”. Vid sidan av musiken driver han en VVS-firma.
– Dricksvatten i kranen är en lyx som vi har i Sverige. Det är självklart att spara på något som inte är en självklarhet i andra delar av världen. Blir man medveten om det så gör man val som förbrukar mindre vatten, säger Peter Samuelsson.
Kampanjen ”Duscha till en schlager” pågår på cirka 300 informationstavlor i Göteborg från 29 april till 12 maj och på digitala kanaler
Källa: Göteborgs stad