Matos | 9 sep

Matos i flerbostadshus måste åtgärdas

Hyresgäster i en fastighet i Örnsköldsvik har haft problem med matos som spritt sig i deras bostäder. Nu har Svea hovrätt kommit fram till att det är en brist som hyresgästerna inte ska behöva acceptera och ger bostadsbolaget två månader på sig att åtgärda problemet.

Matos i flerbostadshus måste åtgärdas
Hyresgäster i Örnsköldsvik har haft problem med matos som spritt sig i deras bostad. Nu tvingar Svea hovrätt fastighetsägaren att åtgärda problemet. Foto: Shutterstock

Fastigheten är byggd 2017. Problemet med matoset beskrivs som påtagligt för hyresgästerna som undviker att använda stekpannan på grund av problemet med matosen som sprider sig i deras bostad från kök till badrum och klädkammare och fastnar i textilier och även tar sig ut i trapphuset.

OVK-besiktningar gjordes och luftflöden mättes. Men inget fel hittades. Enligt protokollet var ventilationen okej.

– Vi fick rådet av Övikshem att öppna ett fönster eller ställa balkongdörren på glänt för att vädra. Men det är ju inte meningen att man ska behöva göra så och det blev väldigt kallt att ha öppet på vintern, säger en av hyresgästerna till tidningen Hem & Hyra.

Hyresgästerna tog hjälp av Hyresgästföreningen som drev ärendet till prövning i Sundsvalls hyresnämnd. Nämnden menade att matos är ”en mindre olägenhet som hyresgästerna får utstå” enligt beslutet som Hem & Hyra tagit del av.

En godkänd OVK innebär inte per automatik  att lägenhetens ventilation är felfri

Nämndens beslut överklagades till Svea hovrätt, som nu slagit fast att matosen gör att bostäderna inte är fullt brukbara för hyresgästerna och ger fastighetsägaren två månader på sig att åtgärda problemet. Hovrätten fastslår att ”problemet med matos utgör en sådan olägenhet och brist i hyresgästernas nyttjanderätt som objektivt sett inte ska behöva tålas”.

Domen kan inte överklagas och bristerna ska vara åtgärdade senast 31 oktober. Hur det ska gå till har bostadsbolaget dock ingen aning om – eftersom de inte vet vad problemet beror på.

– Tidigare besiktningar har ju inte visat på att något är fel, och då är det svårt att åtgärda, säger Övikshems fastighetschef Peter Öberg till Hem & Hyra.

Fläktarna i bostäderna är av en vanlig modell och ingår i ett FT-system efter gällande bygg­normer. Dessa används i hus sedan 90-talet över hela landet. ”Det ska inte kunna bli ett sådant här fel, men tydligen så är det något i funktionen i just det här huset som inte verkar funka”, uppger Övikshem.

Bostadsbolaget har nu kontaktat entreprenören som byggde huset som måste hitta felet och presentera en åtgärdsplan.

Hovrättens dom kan komma att bli vägledande för andra hyresgäster som har liknande problem.

– Beslutet visar tydligt att en godkänd OVK inte per automatik innebär att lägenhetens ventilation är felfri, säger Hyresgästföreningens jurist William von Wendel till Hem & Hyra.

Källa: Hem & Hyra

Publicerad 9 september 2024

På nytt jobb

Fredrik Engdahl är ny vd för Beulco Holding i Helsingborg. Han kommer från Assemblin ventilation där han var affärsutvecklingschef.
Peter Sedvall är ny vd för Fastighetsautomation & VVS Projektering i Stockholm. Han kommer från den egna verksamheten PSE i samma stad.
Christian Wingård är ny regionchef Mitt på Francks kylindustri. Han kommer från WSP där han var marknads- och försäljningschef.
Magnus Hårde är ny OEM försäljningschef för Sverige på Geberit. Han kommer från Dahl där han senast var tillförordnad divisionschef vvs.

Föreningen för branschens proffs

Tillsammans skapar vi ett hållbart samhälle där både människor och miljö mår bra. Aktiviteterna, utbildningarna och verktygen du behöver för att utvecklas i din yrkesroll. Gå med i EMTF du också.

Läs mer om fördelarna av medlemskap i EMTF

Nyhetsbrev från Energi & Miljö

Nyheterna, reportagen, forskningen och frågorna för oss som jobbar för god innemiljö och energieffektiva byggnader.
Gratis varje vecka direkt i din inkorg.

jag godkänner att energi-miljo.se sparar och hanterar mina kontaktuppgifter.