Matos i flerbostadshus måste åtgärdas
Hyresgäster i en fastighet i Örnsköldsvik har haft problem med matos som spritt sig i deras bostäder. Nu har Svea hovrätt kommit fram till att det är en brist som hyresgästerna inte ska behöva acceptera och ger bostadsbolaget två månader på sig att åtgärda problemet.
Fastigheten är byggd 2017. Problemet med matoset beskrivs som påtagligt för hyresgästerna som undviker att använda stekpannan på grund av problemet med matosen som sprider sig i deras bostad från kök till badrum och klädkammare och fastnar i textilier och även tar sig ut i trapphuset.
OVK-besiktningar gjordes och luftflöden mättes. Men inget fel hittades. Enligt protokollet var ventilationen okej.
– Vi fick rådet av Övikshem att öppna ett fönster eller ställa balkongdörren på glänt för att vädra. Men det är ju inte meningen att man ska behöva göra så och det blev väldigt kallt att ha öppet på vintern, säger en av hyresgästerna till tidningen Hem & Hyra.
Hyresgästerna tog hjälp av Hyresgästföreningen som drev ärendet till prövning i Sundsvalls hyresnämnd. Nämnden menade att matos är ”en mindre olägenhet som hyresgästerna får utstå” enligt beslutet som Hem & Hyra tagit del av.
En godkänd OVK innebär inte per automatik att lägenhetens ventilation är felfri
Nämndens beslut överklagades till Svea hovrätt, som nu slagit fast att matosen gör att bostäderna inte är fullt brukbara för hyresgästerna och ger fastighetsägaren två månader på sig att åtgärda problemet. Hovrätten fastslår att ”problemet med matos utgör en sådan olägenhet och brist i hyresgästernas nyttjanderätt som objektivt sett inte ska behöva tålas”.
Domen kan inte överklagas och bristerna ska vara åtgärdade senast 31 oktober. Hur det ska gå till har bostadsbolaget dock ingen aning om – eftersom de inte vet vad problemet beror på.
– Tidigare besiktningar har ju inte visat på att något är fel, och då är det svårt att åtgärda, säger Övikshems fastighetschef Peter Öberg till Hem & Hyra.
Fläktarna i bostäderna är av en vanlig modell och ingår i ett FT-system efter gällande byggnormer. Dessa används i hus sedan 90-talet över hela landet. ”Det ska inte kunna bli ett sådant här fel, men tydligen så är det något i funktionen i just det här huset som inte verkar funka”, uppger Övikshem.
Bostadsbolaget har nu kontaktat entreprenören som byggde huset som måste hitta felet och presentera en åtgärdsplan.
Hovrättens dom kan komma att bli vägledande för andra hyresgäster som har liknande problem.
– Beslutet visar tydligt att en godkänd OVK inte per automatik innebär att lägenhetens ventilation är felfri, säger Hyresgästföreningens jurist William von Wendel till Hem & Hyra.
Källa: Hem & Hyra