Många klagar på solcellsinstallationer
Anmälningarna till Allmänna reklamationsnämnden, ARN, gällande solceller har ökat det senaste året. Mellan 1 juli och 20 december 2021 gjordes 15 anmälningar. Under samma tidsperiod 2022 inkom 134 stycken, enligt SVT.
Någon exakt siffra för anmälningarna till ARN gällande solcellsinstallationer går inte att fastställa eftersom solcellsärendena fick en egen kod hos ARN först sommaren 2021. Men att det skett en stor ökning från 2021 till idag är det ingen tvekan om. Mellan 1 juli och 20 december 2021 gjordes 15 anmälningar, under samma tidsperiod 2022 inkom 134 stycken.
Enligt Anna Werner, vd för branschföreningen Svensk solenergi, menar att det inte är konstigt med tanke på hur snabbt branschen växer.
– Det är naturligt att antalet ärenden hos ARN ökar, men det ökar för fort, säger hon till SVT.
SVT har gått igenom majoriteten av de anmälningar som gjordes under 2022. Deras undersökning visar att många klagar på dröjsmål, att det tagit för lång tid att få solcellerna installerade eller väntan på nödvändiga komponenter för att kunna använda anläggningen.
Ett par anmälningar gäller att det tar för lång tid att få solpanelerna anslutna till elnätet. Det finns också ansökningar som gäller trasiga anläggningar och utrustning samt skador på taket efter installation och att konsumenterna inte får ut de kilowattimmar som han upplever att företaget lovat, enligt SVT.
Källa: SVT