Livsmedelsaktör gör stor solcellssatsning
Greenfood är en stor aktör i norra Europa inom hälsosam mat. På koncernens nya 44 000 kvadratmeter stora livsmedelsanläggning i Helsingborg etableras nu en av Sveriges största solcellsanläggningar. Tillsammans med Öresundskraft och Soltech installeras 3,8 MW solceller som ger en årlig produktion på ungefär 3,5 miljoner kWh el.
– Målet med Greenhouse har varit att skapa framtidens livsmedels- och logistikcenter med fokus på modern teknik och hållbarhet. Fastigheten ligger i framkant inom energi- och miljöeffektivitet. Nu tar vi nästa steg och gör Greenhouse ännu grönare genom att installera en av Sveriges största solcellsanläggningar, säger Lisa Isakson, hållbarhetschef på Greenfood.
Produktionen kommer täcka cirka 20 procent av Greenfood-koncernens elbehov och väntas minska CO2e utsläppen med 150 ton CO2e per år.
– Greenhouse är en av Greenfoods största satsningar, det ger oss både större produktion- och lagerkapacitet och ökad automation. Satsningen på solceller gör verksamhet mer hållbar, både i termer av miljö och ekonomi och är en avgörande pusselbit för att minska vårt klimatavtryck, säger Ted Stenshed, vd för affärsområdet Greenfood Fresh Produce och projektansvarig för Greenhouse.
Fakta om solcellsanläggningen:
- Yta solcellsmoduler: 17 800 m2, exklusive gångar. Maximal användning av takytan.
- Antal paneler: 6 916 stycken
- Installerad toppeffekt: 3,8 MW (3 800 kW)
- Årlig produktion: 3 500 000 kWh
Greenfood och Öresundskraft har tecknat ett så kallat PPA-avtal (Power Purchase Agreement) för solcellsanläggningen, vilket innebär att Öresundskraft äger solcellsanläggningen och tar ansvar för hela processen, inklusive projektering, byggnation, drift och underhåll.
Greenfood köper solelen till ett fast pris och får därmed en prissäkring i företagets elhandelskostader. Avtalet sträcker sig 19 år och ger både större andel säkrad elförsörjning till Greenfood, samtidigt som produktionen av lokalt producerad, förnybar el ökar i regionen.
Niklas Leweus, strategisk Key Account Manager på Öresundskraft, förklarar den nya avtalsformen:
– PPA-lösningen är en ny affärsmodell som vi utforskar och utvärderar för att möjliggöra för våra kunder att göra strategiska energival och agera mer hållbart. Denna storskaliga solcellsanläggning, som dessutom kommer bli en av de största i Sverige, är strategiskt viktigt för Helsingborgs framtida energiförsörjning och bidrar till att vi når stadens viktiga klimat- och energimål, säger han.
Källa: Greenfood