Kundens betydelse för marknaden.

Ett gammalt skämt handlar om hur någon skrev en gymnasieuppsats om vattnets betydelse för sjöfarten. Men sjutton vet om inte kundens betydelse för marknaden ännu är ofullständigt utredd?! Reflexionen kommer efter några dagar i Almedalen där miljö, klimat och energieffektivisering stått högt på många dagordningar. Det är bra, även om man i några fall undrat om inte arrangörerna satt in dessa ord i rubriken för att dra till sig uppmärksamhet.

Man märker nämligen på dessa seminarier att intresset är fokuserat på tekniska innovationer och på nya företag med nya produkter. Att tekniken redan finns för att radikalt minska vår energianvändning (med bibehållen eller ökad välfärd) tränger inte fram. Energieffektiviseringsföretagen finns och var även de representerade i Almedalen med budskapet att marknadsuppbyggnaden fordrar mobilisering av kunderna. Kunder som bokstavligen sitter på en guldgruva men som nöjer sig med enstaka guldkorn då och då!

Det är naturligtvis frestande att skylla på politikerna och ropa på bidrag. Ett annat sätt är att göra som i Danmark där man skapat en organisation för att ändra vanor/attityder/beteenden hos viktiga kundgrupper, eller som det heter på danska “Knaek kurven” dvs bryt trenden. För att skapa marknader behövs många instrument, se bild nedan. Forskning och (produkt-)utveckling har sin plats, ändrade strukturer (hinder) har sin och användarnas kompetens/kapacitet till marknadstransformation har sin.

Detta är värt att minnas när man ser varningsorden från WWF:s analys inför G8-mötet. Där noterar man att Sverige ligger bra till men att vi snart kan bli förbisprungna. Energieffektiviteten i industrin t.ex. visar på en 40% förbättringspotential visar deras betygssammanfattning, “scorecard”. Rapporten om en “Eco-efficient economy” som SEI har gjort inför EU-ordförandeskapet är mera diplomatisk i sina formuleringar, men även här kan man se att man är bekymrad över att det komplexa spelet om att utveckla marknaderna för effektivare produkter måste hanteras. Kundens betydelse för marknaden skall inte underskattas !  16-augusti.jpg

Publicerad 18 augusti 2009

På nytt jobb

Robin Dunborg är ny teknikutvecklare inom vvs på Akademiska hus i Linköping. Han kommer från Afry i Norrköping där han var gruppchef Energieffektivisering.
Shirin Javadian är ny vvs-ingenjör på Andersson & Hultmark. Hon kommer från utbildning.
Viktor Karlsson är ny teknisk marknadsförare på Swegons Stockholmskontor. Han kommer från Olsen IVK där han har arbetat som ventilationstekniker och arbetsledare. Daniel Lindva är också ny teknisk marknadsförare på samma kontor. Han kommer från HH:s Ventilation. Linnea Sjöberg är ny tekniker på Norrköpingskontoret. Hon kommer från utbildning. Jimmie Svensson är ny projekttekniker på Malmökontoret. Billie Rehnström är ny avdelningschef teknik i region Syd. Han var tidigare projekttekniker. Jan-Ove Lillback, som har varit regionansvarig för ABC-produkter i region Stockholm, har flyttat över till region Mellan i samma roll.
 Philip Östling är ny vvs-projektör på Intec i Göteborg. Han kommer från samma roll på LL VVS-konsult. Torbjörn Lundén är ny vvs-konsult i Stenungsund. Han kommer från samma roll på Afry. Andreas Lahham är ny sektionschef på Intec projektstyrning. Han kommer från WSP där han var avdelningschef för digitala lösningar.

Föreningen för branschens proffs

Tillsammans skapar vi ett hållbart samhälle där både människor och miljö mår bra. Aktiviteterna, utbildningarna och verktygen du behöver för att utvecklas i din yrkesroll. Gå med i EMTF du också.

Läs mer om fördelarna av medlemskap i EMTF

Nyhetsbrev från Energi & Miljö

Nyheterna, reportagen, forskningen och frågorna för oss som jobbar för god innemiljö och energieffektiva byggnader.
Gratis varje vecka direkt i din inkorg.

jag godkänner att energi-miljo.se sparar och hanterar mina kontaktuppgifter.