Kundens betydelse för marknaden.

Ett gammalt skämt handlar om hur någon skrev en gymnasieuppsats om vattnets betydelse för sjöfarten. Men sjutton vet om inte kundens betydelse för marknaden ännu är ofullständigt utredd?! Reflexionen kommer efter några dagar i Almedalen där miljö, klimat och energieffektivisering stått högt på många dagordningar. Det är bra, även om man i några fall undrat om inte arrangörerna satt in dessa ord i rubriken för att dra till sig uppmärksamhet.

Man märker nämligen på dessa seminarier att intresset är fokuserat på tekniska innovationer och på nya företag med nya produkter. Att tekniken redan finns för att radikalt minska vår energianvändning (med bibehållen eller ökad välfärd) tränger inte fram. Energieffektiviseringsföretagen finns och var även de representerade i Almedalen med budskapet att marknadsuppbyggnaden fordrar mobilisering av kunderna. Kunder som bokstavligen sitter på en guldgruva men som nöjer sig med enstaka guldkorn då och då!

Det är naturligtvis frestande att skylla på politikerna och ropa på bidrag. Ett annat sätt är att göra som i Danmark där man skapat en organisation för att ändra vanor/attityder/beteenden hos viktiga kundgrupper, eller som det heter på danska “Knaek kurven” dvs bryt trenden. För att skapa marknader behövs många instrument, se bild nedan. Forskning och (produkt-)utveckling har sin plats, ändrade strukturer (hinder) har sin och användarnas kompetens/kapacitet till marknadstransformation har sin.

Detta är värt att minnas när man ser varningsorden från WWF:s analys inför G8-mötet. Där noterar man att Sverige ligger bra till men att vi snart kan bli förbisprungna. Energieffektiviteten i industrin t.ex. visar på en 40% förbättringspotential visar deras betygssammanfattning, “scorecard”. Rapporten om en “Eco-efficient economy” som SEI har gjort inför EU-ordförandeskapet är mera diplomatisk i sina formuleringar, men även här kan man se att man är bekymrad över att det komplexa spelet om att utveckla marknaderna för effektivare produkter måste hanteras. Kundens betydelse för marknaden skall inte underskattas !  16-augusti.jpg

Publicerad 18 augusti 2009

På nytt jobb

Klas Tauberman har anställts som elkonsult. Han kommer från ELK Göteborg.
Alexander Bäck har anställts som vvs-konsult hos Bengt Dahlgren Göteborg AB. Han kommer från Newton.
Marie Fossum Strannegård har utsetts till ny vd för IVL Svenska Miljöinstitutet.
Gunnar Linder har utsetts till ny chef för WSP Systems, installationskonsultdelen.
Per Johansson har utsetts till vd för Climat80 Entreprenad AB, Malmö. Han kommer från Nordomatic.
Kent Edvardsson har anställts som säljansvarig i Stockholmsdistriktet hos Watt Heating AB med ansvar för Stockholm, Sundsvall, Örebro, Linköping. Han kommer från Bravida.
Andreas Behm Fredin har utsetts till chef för division Konstruktion & installation hos Tyréns AB, Stockholm.
Jakob Jamot har utsetts till teknisk chef hos Free Energygruppen, med placering i Göteborg. Han kommer från Azelio
Tobias Eriksson har utnämnts till ansvarig för affffärsområde Öst hos Instalco. Han efterträder Peter Westman som övergår till en konsultroll inom Instalco.
Magnus Petersson har utsetts till försäljnings- och marknadschef hos Beulco Armaturs AB, Helsingborg. Han kommer från annan bransch. Peter Lönnbrink har anställts som konstruktör
Simon Nilsson har anställts som ingenjör för arbete med energieffektivisering på Leosol Energi AB. Han kommer från Boliden Mineral.
Elin Öman har anställts som projektledare hos Eon Energilösningar AB, Stockholm. Hon kommer från studier.
Johan Nyhlén har anställts som försäljningsingenjör hos Nicotra Gebhardt AB, region Väst. Han kommer från ebmpapst.
Lennart Lifvenhjelm har anställts som teknikansvarig på Jernhusen AB, Stockholm. Han kommer från Vasakronan.
Patrik Vinsa har utnämnts till vice vd med operativt ansvar för hela serviceverksamheten på samtliga nio orter där Indoor är verksamt med lokalkontor.
Patrik Armborsth har utsetts till avdelningschef hos Indoor Energy Services Sweden AB i Stockholm. Han kommer från Exhausto.
Niclas Mantinieks har utsetts till vd för Sandbäckens Brandskydd AB, Stockholm. Han kommer från Presto.
Per-Eric Hjelmer har anställts på Aquademica AB:s inomhusmiljögrupp i Stockholm. Han kommer från Tyréns.
Erik Svensson har utsetts till platsansvarig hos VVS Tjänst Sverige AB i Kalmar. Han kommer WSP.
Niclas Lööf har tillträtt som nyckelkundsansvarig med placering i Göteborg. Han kommer från Carrier.
Mushtak Alshamary har anställts som nyckelkundsansvarig med placering i Göteborg. Han kommer från Caverion.
Per Sandsjö har anställts som nyckelkundsansvarig med placering i Lidköping. Han kommer från Roth Sverige.
Richard Schöniger har tillträtt som nyckelkundsansvarig på Panasonic Heating and Cooling med placering i Jönköping. Han kommer från Dahl Sverige.

Föreningen för branschens proffs

Tillsammans skapar vi ett hållbart samhälle där både människor och miljö mår bra. Aktiviteterna, utbildningarna och verktygen du behöver för att utvecklas i din yrkesroll. Gå med i EMTF du också.

Läs mer om fördelarna av medlemskap i EMTF

Energi & Miljö Nyhetsbrev

Nyheterna, reportagen, forskningen och frågorna för oss som jobbar för god innemiljö och energieffektiva byggnader.
Gratis varje vecka direkt i din inkorg.

jag godkänner att Energi-miljo.se sparar och hanterar mina kontaktuppgifter.