JURIDIKFRÅGAN: Hur lång är garantitiden?
Hur lång är garantitiden när delar av entreprenaden godkänns vid olika tidpunkter?
SVAR: Häromveckan fick jag frågan från en klient, en entreprenör, som hade träffat ett entreprenadkontrakt med en beställare och där beställaren löpande i etapper tog entreprenaden i bruk och entreprenaden följaktligen slutbesiktigades vartefter ibruktagandet skedde.
Klienten ville veta hur det blev med garantitiden. Hur länge skulle den egentligen löpa? Klientens uppfattning var att den väl måste sluta när det gått fem år för varje ”deltid”. Standardbestämmelserna i ABT 06 var avtalade mellan parterna.
Svaret på frågan är dock kanske lite överraskande att garantitiden för färdigställd del som beställaren tar eller begär att få ta i bruk och som det påkallas slutbesiktning för (och delen godkänns) löper från godkännandet av den delen intill godkännandet av den sista delen i entreprenaden. Det innebär med andra ord att det i enskilda fall kan bli relativt långa garantitider för tidigt godkända delar.
Ett sätt att undvika olika långa garantitider för olika delar är att dela upp entreprenaden i huvuddelar.
Ett skäl till detta kan vara att det helt enkelt är en lättare ordning att hantera en samlad sista dag för garantitiden än att hålla reda på ett antal olika tidpunkter. Inget hindrar dock parterna från att i varje enskilt fall enas om en jämkad garantitid som kanske ligger mitt emellan den första och sist avlämnade delen.
Nu kanske det inte är ett jätteproblem med en längre garantitid än normalt för en del av entreprenaden. I praktiken innebär det att entreprenören under ett längre tidsspann svarar för fel som framträder och det krävs inte att felet är väsentligt och orsakat av entreprenörens vårdslöshet. Två rekvisit som begränsar felansvaret efter garantitidens utgång. Beställaren som tagit över ansvaret för den delen av entreprenaden som avlämnats måste alltjämt underhålla och följa de skötsel och driftsinstruktioner som kan finnas.
Ett sätt att undvika olika långa garantitider för olika delar är att dela upp entreprenaden i huvuddelar. Där varje del som ska tas i bruk vid olika tidpunkter utgör en huvuddel. Då kommer varje huvuddel ur ett besiktningsperspektiv utgöra en egen entreprenad.
Text: Krister Lindgren, advokat och partner på Hellström advokatbyrå.