EU skärper kraven på luftkvalitet
EU skärper kraven på luftkvalitet och enligt en kartläggning som Cowi gjort riskerar flera svenska kommuner att inte klara de gränsvärden som kommer att gälla från och med 2030.

År 2030 kommer nya hårdare miljökvalitetsnormer att gälla i Sverige. Igår gav Europeiska rådet grönt ljus till hårdare krav, vilket även EU-parlamentet gjort tidigare.

Luftkvaliteten har generellt blivit bättre de senaste åren – i två kommuner överskrider partikelhalterna redan i dagsläget gällande miljökvalitetsnormer enligt en kartläggning som Cowi gjort.
Kartläggningen är baserad på statistik för luftkvalitet från 2023, data som samlas hos SMHI. Den visar också att flera svenska kommuner kommer att överskrida gränsvärdena för partiklar (PM10) när EU:s nya miljökvalitetsnormer träder i kraft. Sammantaget väntas de nya miljökvalitetsnormerna överskridas i sexton kommuner.
De nya gränsvärdena
- Dagens gränsvärden för partikelhalt (PM10) i luften: Under ett år får medelhalten av PM10 vara högst 40 mikrogram per kubikmeter luft. Medelvärdet under ett dygn får överskrida 50 mikrogram per kubikmeter högst 35 gånger på ett år.
- Gränsvärden för partikelhalt (PM10) i luften som ska uppnås senast 2030: Under ett år får medelhalten av PM10 vara högst 20 mikrogram per kubikmeter luft. Medelvärdet under ett dygn får överskrida 45 mikrogram per kubikmeter högst 18 gånger på ett år.
− PM10 är en benämning av partiklar som är upp till 10 mikrometer stora, och som är tillräckligt små för att nå ner i lungorna. Det som finns i luften kommer till stor del från att vägbanor slits ner av fordon som kör på dem, allra värst är slitaget från dubbdäck. Och av alla luftföroreningar i stadsluften är partiklarna den grupp som har starkast koppling till negativa hälsoeffekter, säger Erik Bäck, expert inom luftkvalitet och klimat på Cowi.
Ansvaret för att kontrollera den lokala luftkvaliteten ligger hos kommunerna, och underlaget i statistiken kommer från mätstationer som finns i kommunerna. De är alla placerade i gaturum – ofta där luftföroreningssituationen är som värst. Det finns ett antal konkreta åtgärder att göra för att förbättra luftkvaliteten i städerna, enligt Erik Bäck.
− Att minska vägtrafiken är ett exempel men också att minska körning med dubbdäck, att sänka hastigheten, att använda slittåligare asfalt och bättre renhållning, säger han.
Källa: Cowi