Enklare värmepumpsansökan med nya funktioner i e-tjänst
Stockholms stad har vidareutvecklat sin digitala tjänst för värmepumpsansökningar med nya funktioner. Nu kan användarna komplettera pågående ärenden och ändra placeringen av borrhål på den digitala kartan.

Varje år tar Miljöförvaltningen i Stockholms stad emot 300-400 ansökningar för borrning av bergvärme. En ansökan kan innehålla flera borrhål. Det är vanligt att ansökningarna behöver kompletteras med en ny borrplan.
— Det blir nu mycket enklare att göra kompletteringar, säger Marzanna Dabrowska, handläggare på miljöförvaltningen i Stockholms stad.
Genom inloggning med bank-id kan den som gjort ansökan placera borrhål på nytt, om det är så att man behöver ändra sin borrplan. Det går också att komplettera ansökan genom att lägga till information i fritextfält. Men det är fortfarande viktigt att tänka igenom sin borrplan innan ansökan skickas in, eftersom revideringar kräver extra handläggning.
— Den uppdaterade e-tjänsten blir bättre för alla men för entreprenörer som hjälper många kunder med ansökningar får det större betydelse. Nu blir hanteringen av borrplaner i e-tjänstansökningarna digital från ansökan till beslut, det är ett viktigt steg, säger Marzanna Dabrowska.
Källa: Stockholms stad