Elbilsbatterier – viktig resurs för lokala elnätet
Elbilars batterier kan bli en viktig resurs i det lokala elnätet. Göteborg Energi driver därför flera olika projekt kring fordon-till-nät (V2G) tillsammans med bland annat Volvo Cars och Polestar.
Mycket av det ökade energibehovet i Sverige kommer kunna lösas med mer flexibel last och balansering. Där kan elbilsbatterier spela en viktig roll.
– Uppskattningsvis kan i framtiden upp till 20 procent av behovet av flexibilitet täckas av fordon-till-nät, så potentialen är väldigt stor, säger Lars Edström, vd för Göteborg Energi Elnät.
Batterier från elektriska fordon har stor potential att öka kapaciteten i elnätet och göra att vi kan ansluta fler kunder snabbare. Men V2G-tekniken kan också ge elbilsägarna en bättre bilekonomi, fortsätter Lars Edström.
Antalet laddbara fordon i Sverige nu har passerat en halv miljon, med en samlad batterikapacitet på över 11 000 MWh. Eftersom den genomsnittliga bilen oftast står parkerad har elbilsägare stora möjligheter att bidra och stödja energiomställningen när man inte kör.
V2G-tekniken har blivit högaktuell, men flera frågor kring samverkan mellan fordon och elnät behöver utredas och fördjupas. I Göteborg är därför tre olika projekt i gång just nu, där det bland annat undersöks hur den dubbelriktade laddningstekniken kan användas, hur anslutningen till elnätet ska gå till och hur potentiella affärsmodeller kan se ut, som gynnar både elnätsägare och elbilsägare.
Projekten har olika fokus:
- Tillsammans med Volvo Cars undersöks dubbelriktad laddning för hemmabruk, det vill säga ett skarpt test kring hur en vanlig villaägare kan bidra med effekt från sitt elbilsbatteri till det lokala elnätet.
- Under våren 2024 påbörjas testfasen av Polestars V2G-projekt PAVE där en stor flotta av Polestar-3 bilar ingår. I projektet deltar förutom Göteborg Energi Nät och Polestar även Svenska Kraftnät, Vattenfall Eldistribution, laddningsleverantören Easee och Chalmers.
- Samverkansprojektet PEPP, Public EV Power Pilots, undersöker hur fordon, genom dubbelriktad laddning, kan användas som energilager för att balansera elnäten. Projektet sker inom initiativet Green City Zone.
Källa: Göteborg Energi