Effektiv energianvändning på Scandic i Stockholm
– Det går inte att säga att vi ska göra en besparing på värme eller varmvatten om vi inte vet vad utgångsläget är. Med en grundlig energianalys får vi svar på vad som är mest effektivt att åtgärda utifrån ett större perspektiv – det är då de verkliga besparingarna kan göras, både hållbarhets- och kostnadsmässigt, menar Robert Engholm, chef för Scandic hotells Fastighetsavdelning i Stockholm City.
En hotellverksamhet är i drift dygnet runt hela året, vilket gör att exempelvis värme och ventilation alltid är i gång. En kall dusch eller ett rum med dålig luft är något som kan dra ned gästupplevelsen. Detta innebär att alla funktioner alltid måste vara i topptrim.
Men det betyder också att de kan vara betydande kostnadsposter i driftbudgeten, särskilt om systemen har några år på nacken.
Scandic har omkring 280 hotell i sex länder. I Sverige driver kedjan 87 anläggningar, varav 13 är lokaliserade i Stockholm city med samordnad drift. För att få en överblick över situationen beslutade Scandics Robert Engholm att ta hjälp av Indoor Energy för att göra en ordentlig analys över hur de olika anläggningarnas användning avseende värme, kyla och ventilation ser ut.
– Analysen gör att vi kan se var energislukarna finns och vilka system som är bäst i klassen. Detta gör att vi kan upprätta en plan för att jämna ut skillnaderna över tid och i slutänden säkerställa gästupplevelser i världsklass, säger Robert Engholm. Han fortsätter:
– Att få ned driftnettot handlar för vår del både om hållbarhetsmässiga aspekter och kostnader. För fastighetsägaren är det ju också bra att göra anläggningen mer drifteffektiv ur båda dessa synvinklar.