Dansk företagsamhet, tysk grundlighet och svensk sårbarhet
Hvornaar er en dansk oekonom den bedste? Det är lätt att vilja travestera den gamla Tuborg-reklamen när Danmark rapporterar i en omfattande studie av näringsutvecklingen under 30 år att klimat- och energisatsningar lönar sig. Värdetillväxten har fördubblats men koldioxidutsläppen ligger kvar på samma nivå. Utsläppen bör väl även kunna minska vilket faktiskt verkar ha skett under den senaste 10-årsperioden efter att haft en ökningstrend tidigare.
Särskilt intressant är att man studerat företag i samma branscher med avseende på deras produktion (om den är klimatvänlig eller ej) och konstaterar i alla branscher att produktiviteten är högre i de företag som satsar på klimatåtgärder. Det är alltså bra för företagen och för ekonomin att ta klimathänsyn!
Som redovisats tidigare anför många svenska ekonomer tvivel på att klimatsatsningar behövs eller är lönsamma. Så om vi fortsätter att travestera Tuborgreklamen bör väl svaret vara detsamma som i den – Hvergang!