Biltillverkare satsar på smart hus

Nyligen slogs dörren upp till Hondas smarta-hem-projekt i Kalifornien, USA.
Huset använder geoenergi för värme och kyla, och har LED-belysning vars färg styrs utifrån människans dygnsrytm. I garaget finns ett batterilager på 10 kWh, som fylls på av en solcellsanläggning på 9,5 kW. Elen ska driva en elbil drygt 1 800 mil per år, förutom huset. Överskottet beräknas trots det bli 2,6 MWh per år som levereras till elnätet. Detta kan jämföras med att ett vanligt, amerikanskt hushåll som beräknas använda 13,3 MWh per år, enligt Honda.
Hondas smarta hem ska ge ett överskott på 2,6 MWh per år, plus el till bilkörning. Foto: Dorian Toy
Bilen, en Honda Fit EV, har modifierats så att den går att ladda med likström direkt från solcellerna. Solelen ska användas så effektivt som möjligt med hjälp av ett styrsystem, utvecklat av biltillverkaren.
I Kalifornien är vatten en bristvara, och biltillverkaren har även lagt möda på att få ned vattenanvändningen. Bland annat återvinns en del vatten i trädgården. Enligt EPA (amerikanska Naturvårdsverket) står toaletter för nära 30 procent av hushållens vattenanvändning. I Hondahuset har därför installerats vad vi i Sverige ser som självklarheter: snålspolande toaletter med möjlighet att välja hel- eller halvspolning.
Huset började byggas i april förra året, och stod klart i mars i år. Enligt företaget ska byggnaden till 90 procent bestå av produkter som redan finns på marknaden.
Under de kommande tre åren ska försökspersoner bo i huset.
Ingar Lindholm, Energi & Miljö nr 5/2014 sidan 12