Reservkraft | 2 jul

Batteri gör reservkraft mer effektiv

Forskare på Totalförsvarets forskningsinstitut (FOI) har börjat undersöka hybriddrift i reservkraftsystem. De menar att det är möjligt att spara upp till en fjärdedel av bränslet genom att koppla till ett batteri.

Batteri gör reservkraft mer effektiv
Med en hybridlösning av batteri och diesel kan reservkraftsanläggningar bli mer effektiva. Detta forskar just nu FOI på. Foto: Shutterstock

Reservkraftsanläggningar som drivs av diesel är ofta ineffektiva när det gäller bränsleförbrukning.

Forskarna på FOI gjorde därför experiment för att se om det går att få bättre verkningsgrad genom att koppla ihop ett batteri med ett dieselaggregat. En dieselmotor har i optimala fall en verkningsgrad på uppåt 40 procent, vilket betyder att man får ut 40 procent av den tillförda energin – dieseln – i användbar energi från motorn. Resten försvinner i värme.

– Verkningsgraden kan variera beroende på dieselmotorns belastning. Vi såg att när vi närmar oss dieselmotorns maxbelastning har vi en verkningsgrad på cirka 40 procent. Men när vi ligger på låg belastning och använder 10–20 procent av motorns maxkapacitet, så sjunker verkningsgraden till närmare 20 procent, säger Elias Lallo, forskningsingenjör på avdelningen Vapen, skydd och säkerhet på FOI.

I experimentets första del använde forskarna ett dieselaggregat som de lånat från Försvarsmakten och ett kraftfullt batteri som bland annat används på byggarbetsplatser. De mätte först med en våg hur mycket bränsle som gick åt vid olika belastning på dieselmotorn jämfört med hur mycket energi de fick ut från aggregatet, för att se verkningsgraden.

Därefter gjorde forskarna samma sorts experiment med batterisystemet. Batterier har generellt betydligt högre verkningsgrad än förbränningsmotorer, och verkningsgraden varierar inte heller lika mycket beroende på belastning.

Utifrån mätningarna såg forskarna att det skulle gå att spara upp till 25 procent av bränslet genom att koppla ihop dieselaggregat och batteri. De undersökte även elkvalitet i form av frekvensstabilitet och harmonisk distorsion, och kom fram till att elkvaliteten var bättre från batterisystemet än från dieselverket.

– Idén är att batteriet huvudsakligen försörjer anläggningen med ström och att dieselmotorn huvudsakligen används vid optimal verkningsgrad i korta intervall för att ladda upp batteriet. Det är lite samma princip som de första hybridbilarna, för att minska bränsleförbrukningen totalt, säger Elias Lallo.

– Det är väldigt positiva värden initialt. Nästa steg är att koppla ihop allting och verifiera i praktiken, fortsätter han.

Den främsta nackdelen med att använda sig av batterier i reservkraftsdrift är enligt Elias Lallo brandrisken som kommer med den aktuella batteritypen, litium-jonbatterier, och det extra utrymme som krävs.

– De har utvecklats mycket, och innehåller mycket energi jämfört med tidigare, på en liten yta. Det innebär att det kan uppstå en kraftig brandutveckling om oturen är framme. Därför är det viktigt att dimensionera utrymmet där batteriet står för det så att man kan få ut brandgaser och kan släcka batteriet. Vill man ha något säkrare, kan en annan batterikemi vara intressant. Men det är en avvägning.

Källa: FOI

Publicerad 2 juli 2024

På nytt jobb

Fredrik Engdahl är ny vd för Beulco Holding i Helsingborg. Han kommer från Assemblin ventilation där han var affärsutvecklingschef.
Peter Sedvall är ny vd för Fastighetsautomation & VVS Projektering i Stockholm. Han kommer från den egna verksamheten PSE i samma stad.
Christian Wingård är ny regionchef Mitt på Francks kylindustri. Han kommer från WSP där han var marknads- och försäljningschef.
Magnus Hårde är ny OEM försäljningschef för Sverige på Geberit. Han kommer från Dahl där han senast var tillförordnad divisionschef vvs.

Föreningen för branschens proffs

Tillsammans skapar vi ett hållbart samhälle där både människor och miljö mår bra. Aktiviteterna, utbildningarna och verktygen du behöver för att utvecklas i din yrkesroll. Gå med i EMTF du också.

Läs mer om fördelarna av medlemskap i EMTF

Nyhetsbrev från Energi & Miljö

Nyheterna, reportagen, forskningen och frågorna för oss som jobbar för god innemiljö och energieffektiva byggnader.
Gratis varje vecka direkt i din inkorg.

jag godkänner att energi-miljo.se sparar och hanterar mina kontaktuppgifter.