VVS för spårvagnsdepå

Inom ramen för upprustningen av Lidingöbanan pågår ett arbete med att bygga en ny spårvagnsdepå vid AGA. Grontmij ansvarar för projekteringen av VVS-delarna och konstruktionshandlingar för byggnaderna, ett samarbete mellan enheter i Stockholm, Gävle, Örebro och Eskilstuna.

Lidingöbanan invigdes 1914 och står inför en omfattande upprustning . Lidingöbanan byggs ut och tillgänglighetsanpassas och får nya spårvagnar, och kommer att kopplas ihop med Spårväg City i Ropsten. Grontmij samarbetar med Atkins när det gäller spår- och stationsdelarna, men finns också med i projekteringen för den nya AGA-depån.  Ett tjugotal Grontmijmedarbetare arbetar just nu med VVS- och konstruktionsdelar i projektet. Redan nu i somras stängdes trafiken på Lidingöbanan av helt och ersattes med busstrafik, för att återupptas igen i december 2014 när vitala delar av den nya depån ska vara klar. Lidingöbanans modernisering beräknas vara klar i årsskiftet 2014/15 och Aga-depån planeras vara klar till 2017.

– Det här är ett utmanande projekt för oss, säger Per-Erik Freij, Grontmijs uppdragsledare för VVS-delen. Tack vare ett nära samarbete mellan våra VVS-team i Gävle och Eskilstuna och vår samlade kompetens inom VVS, kan vi nu hantera utmaningarna i att för första gången projektera en depå för spårtrafik. Det känns jätteroligt.

Idag ligger en kombinerad depå för spår- och busstrafik på platsen, och projektet är upplagt efter en serie etapper där olika delar blir klara vid olika tillfällen. Till exempel kommer bussdepån att finnas kvar så länge som möjligt inom projektet för att minska påverkan för resenärerna.

– Under en period tog vi fram en handling för en första etapp som ett provisorium, bestående av två stycken tält under byggtiden, men den idén förkastades. Nu handlar det snarare om att bygga in ett provisorium i den permanenta lösningen som skall fungera och vara i drift under de cirka tre år den resterande depåbyggnaden färdigställs, säger Per-Erik Freij.

I projektet samarbetar Grontmij med Structor som står för projekteringsledning. Kund är Program SL Spårväg City som drivs av Trafikförvaltningen åt Stockholms Läns Landsting.

Den nya depån kommer att vara dimensionerad för 30 spårvagnar som ska användas både på Lidingöbanan och på den kommande Spårväg City. Efter utbyggnaden kommer det bli möjligt att åka hela vägen från Gåshaga brygga på östra Lidingö till centrala Stockholm utan byten. Den nya spårvagnsdepån kommer att innehålla städhall, tvätthall, verkstadsplatser, hjulsvarv, karosseriverkstad och kontor för trafikledning och personal.

Den nya depån ligger i ett område med både bostäder och arbetsplatser i närheten, intill den nya stadsdelen Dalénum.

Källa: Grontmij

Publicerad 9 oktober 2013

På nytt jobb

Lars Pellmark har utsetts till specialist teknisk förvaltning hos Jernhusen AB, Stockholm. Han kommer från Skandia fas­tigheter.
Bengt Bäckström har anställts som teknisk säljare på Hallströms verkstäder AB, Nälden. Han kommer från Fläktgroup.
 Sofie Bjurling har utnämnts till produktchef för varumärket Pneumatex hos IMI Hydronic Engineering AB. Hon var tidigare kundvårdsspecialist på företaget. Lena Särehag Bellwood har utsetts till produktchef för varumärkena TA och Heimeier. Hon kommer närmast från Protek där hon var projektledare.
 Deniz Kalkan har anställts som sprinklerkonstruktör hos Intec. Han har tidigare arbetat som vvs-konstruktör på Technoresolut och Sweco.

Föreningen för branschens proffs

Tillsammans skapar vi ett hållbart samhälle där både människor och miljö mår bra. Aktiviteterna, utbildningarna och verktygen du behöver för att utvecklas i din yrkesroll. Gå med i EMTF du också.

Läs mer om fördelarna av medlemskap i EMTF

Nyhetsbrev från Energi & Miljö

Nyheterna, reportagen, forskningen och frågorna för oss som jobbar för god innemiljö och energieffektiva byggnader.
Gratis varje vecka direkt i din inkorg.

jag godkänner att energi-miljo.se sparar och hanterar mina kontaktuppgifter.