Svep anmälde Ulricehamns Energi till Reklamombudsmannen
Vad är 15 gånger bättre än en värmepump, undrade Ulricehamns Energi. Då anmälde Svep marknadsföringen till Reklamombudsmannen.
Svenska Värmepumpföreningen (Svep) har anmält Ulricehamns Energi till Reklamombudsmannen, Ro. Anledningen är att Svepanser att Ulricehamns Energi i en reklambroschyr brutit mot Internationella handelskammarens, ICC:s, regler för reklam och marknadskommunikation. Broschyren har skickats till fastighetsägare i Ulricehamn och SVEP fick sitt exemplar av broschyren av en upprörd fastighetsägare.
Vad SVEP vänder sig mot är rubriken ”Gissa vad som är 15 gånger bättre än en värmepump?” i den aktuella broschyren. I sin anmälan skriver SVEP bland annat följande:
– Att använda uttrycket ”bättre” är i sig själv missledande då det saknar något som helst konkret budskap.
SVEP vill genom anmälan få Ulricehamns Energi att dra tillbaka annonsen, samt skicka en dementi till de som fått broschyren, som också ska publiceras på företagets hemsida, samt i lokaltidningen.
Reklamombudsmannen har i ett brev till SVEP begärt en precisering och komplettering kring broschyren för att ta upp ärendet. Själva hanteringstiden är upp till fyra månader.
Mark Kretz, Energi & Miljö nr 11/2011 sid 9