Smarta hem allt hetare
Det smarta uppkopplade hemmet är på väg tillbaka. Några småhustillverkare börjar se en efterfrågan från svenska husköpare, som kan tänka sig uppkopplad teknik för ökad säkerhet och lite mer bekvämlighet
Hypen var stor runt millennieskiftet kring begreppet smarta hem. Uppkopplad teknik skulle göra boendet bekvämare. En och annan tjänst såg dagens ljus, men de var tydligen inte tillräckligt smarta och prisvärda för att bli efterfrågade av kunderna.
Den nuvarande vågen av uppkopplade hem kanske har bättre förutsättningar? En rejäl grund finns i det totala genombrottet för internet. Till detta kan vi lägga utvecklingen inom elektronik, det finns numera mängder av givare och sensorer till rimliga kostnader och små dimensioner. Spridningen av smarta mobiler med appar har också varit en förutsättning för att skapa tjänster för hemmet.
Småhustillverkaren Myresjöhus, som säljer cirka 750 hus per år, har tidigare i år lanserat färdiga tjänstepaket. De säljs som ett tillägg till det nya huset, med funktioner för säkerhet, som skydd mot brand och vattenskador och styrning av belysning.
Stefan Eklund, som är produktansvarig vid Myresjöhus, förklarar satsningen på uppkopplade hem-funktioner:
– Marknaden har varit rätt sval länge, men har vaknat nu. Vi märker att vi får fler förfrågningar från våra kunder.
Myresjöhus började titta på uppkopplade hemtjänster för drygt två år sedan, och lät flera konsulter ta fram förslag till systemlösningar. Alla kom till slutsatsen att de måste paketeras, och det ska vara enkelt att installera och ändra inställningar, upplyser Stefan Eklund.
Ett rimligt slutkundpris är avgörande för företagets satsning. Man tar 20 000 kronor för baspaketet, och då är det installerat och driftsatt. Det är inriktat på belysning, brandsäkerhet, vattenskador och ventilation. Sedan finns två större paket för 40 000 respektive 60 000 kronor, med främst mer avancerade funktioner för belysning.
– Vi tror kunderna är beredda att betala detta när man diskuterar tillval till ett nytt hus, säger Stefan Eklund.
Hustillverkaren Derome, med varumärket A-hus som säljer cirka 350 hus om året, har varit inne på uppkopplade hemtjänster i ett antal år. Olika projekt har givit erfarenheter om utmaningarna.
– I dag är vi med i EU-projektet NEED4B för framtidens energieffektiva hus, där finns funktioner som kan styras via mobilappar, som att tända och släcka, och se vem som ringer på dörren via bildskärm, berättar Anders Carlsson, som är teknisk chef hos Derome.
-Det har varit för tekniktunga prylar, som har varit en utmaning för våra säljare att förmedla på rätt sätt till våra kunder, berättar Anders Carlsson.
-Smarta hem handlar om säkerhet och övervakning, och att kunna släcka lampor på distans. Kanske kunna släppa in hantverkare fast man inte är hemma, säger Anders Carlsson, som tror att husköparna på sikt är mogna för att kunna fjärrstyra också temperatur, energi eller ventilation.
Men alla hustillverkare ser inte något stort sug från husköparna.
-Vi har inte många kunder som frågar efter smarta tjänster. Det beror lite på vilken kund det är, de som har tidigare erfarenheter av eget hus kan ställa lite frågor, säger Olov Granström som är marknadschef vid hustillverkaren Älvsbyhus.
– Att bygga hus är i sig en så stor fråga, detta med smarta hem kommer knappt upp. I dag vet nog husköparna för lite, men vi tror att sådana tjänster kommer i framtiden, menar han.
Björn Åslund
Fakta
Nu erbjuder också de stora IT-jättarna smarta hem i olika varianter:
– Apple har HomeKit, där man via sin Iphone kan styra belysning, temperatur, dörrlås och gardiner.
-Samsung Smart Things är en tjänstehub, som kan ansluta en rad funktioner; rörelsedetektorer, brandlarm, belysning, lås, övervakningskameror m m.
-Google har dotterföretaget Nest, som erbjuder termostat, larm för rök/CO2 och uppkopplad kamera.
Även Siemens och Vattenfall har ett utbud av smarta hem-produkter. Och det går att hitta på varuhus, som exempelvis Clas Ohlson.