Ökande intresse för solvärme från multinationella bolag
Antalet multinationella bolag som vill investera i solvärmeanläggningar ökar. Det svenska solenergiföretaget Absolicon rapporterar om flera bolag som har köpt eller står i begrepp att köpa förstudier för att kartlägga potentialen av solvärmeanläggningar.
Absolicon påbörjar under hösten förstudier vid anläggningar i bland annat Sydafrika, USA, Spanien och Turkiet. Anläggningarna som studeras hanterar främst livsmedelsbearbetning och bryggeriverksamhet och i flera av uppdragen ingår ett flertal anläggningar i samma land, ägda av samma företag.
En förstudie kartlägger förutsättningarna och kalkylerar vinsterna av en solvärmeinstallation vid anläggningen. Förstudierna syftar till att ta fram ett underlag för implementering av Absolicons solvärme vid den specifika anläggningen. Den patenterade tekniken i solfångaren Absolicon T160, med en driftstemperatur på upp till 160° C värme och 8 bar ånga, är framtagen för att matcha värmeenergibehovet i anläggningar av den typen som studeras, och skapa oberoende av andra bränslen för processerna som drivs med solvärme.
– Det är tydligt att intresset för Absolicons installationer har ökat markant med tanke på antalet ordrar av förstudier som kommer in. Antalet förfrågningar har varit stort under ett par år och vi kan nu se att antalet konkreta beställningar ökar, konstaterar Carlo Semeraro, säljchef på Absolicon.
Intresset är spritt över hela världen och det är fortsatt dryckes- och livsmedelsbranschen som fortsätter vara mest intresserade av företagets solvärmelösningar.
Absolicon är ett börsnoterat svenskt solenergiföretag, specialiserat på koncentrerad solvärme.
– Det stora intresset för att beställa förstudier är ett resultat av vår marknadsföring. Vår förhoppning är att en majoritet av dessa förstudier också ska leda till installationer som tar oss vidare mot Absolicons mål: att vår unika solfångarteknologi konkurrerar ut fossila bränslen och att våra massproducerade solfångare med tiden finns i alla jordens länder, säger Joakim Byström, vd på Absolicon.