Konsten att kommunicera

Föreningen har de medlemmar den förtjänar.

Den meningen uttalades av en revisor på en föreläsning om att driva en ideell verksamhet och syftade på vikten av att kommunicera. Föreläsaren menade att om föreningens medlemmar inte är aktiva, beror det på att föreningen inte är tillräckligt bra på att kommunicera.

Jag tror att det finns två sidor av det myntet. Vi är mitt uppe i en digital explosion, med information tillgänglig för alla, överallt och hela tiden. Den här utvecklingen har ju pågått ganska länge, men nu när utvecklingen av hårdvara verkar stanna av något, är det dags att testa gränserna för hur all den här tekniken ska användas. Vi ser det i alla mobila tjänster som erbjuds, i digitaliseringen av kommunikationskanaler, i våra köpmönster. Många av oss som är yrkesverksamma i dag har fullt upp med att hänga med i den här utvecklingen samtidigt som vi har mer att göra än någonsin. De yngre generationerna har vuxit upp med hela världen som informationskälla, numera bara ett svep med fingret bort.

Mittemellan står vi, Energi- och Miljötekniska Föreningen, och kommunicerar som vi alltid har gjort. Med dig som har så mycket att göra att du kanske glömmer bort att föreningen och det nätverk du ingår i är en fantastisk informationskälla och värd att läggas lite tid på. Med dig som är van vid att själv söka eftersom all information finns på nätet, som kanske kan ha nytta av andra medlemmars erfarenheter av det du söker just för tillfället. Som en kunnig och erfaren guide i informationsmyllret.

Föreningens kommunikation i dag sker främst genom tre kanaler; medlemstidningen Energi & Miljö, nyhetsbrev och lokalavdelningarna. Vi kommunicerar också via våra webbplatser och gör oss tillgängliga i sociala medier för att finnas där medlemmarna är.

Samtidigt har vi ett antal kommunikationskanaler som inte används så flitigt som de har gjort tidigare; våra olika teknikgrupper. Och internationella nätverk som skulle kunna vara till stor nytta när det gäller både kompetensutveckling och affärer. Hur ska vi använda dessa kanaler bättre?

Det jag saknar är dig! Dialogen med dig som är medlem i föreningen. Hur kan vi kommunicera så att det är intressant för dig att kommunicera med oss? Så att du som medlem får ut mesta möjliga av ditt medlemskap, både som mottagare och när du bidrar?

Hör av dig!

/Veronica