Elektrifiering | 16 maj

Modellen som utnyttjar elen effektivare

Dagens sätt att planera för att ersätta diesel till tunga transporter gör det omöjligt att minska utsläppen av växthusgaser från vägtrafiken, menar Sophie-Marie Ertelt, doktorand vid Handelshögskolan vid Örebro universitet. Hon presenterar en annan modell som gör att elen kan utnyttjas mer effektivt.

Modellen som utnyttjar elen effektivare
EU:s klimatpolitik innebär att el ska ersätta fossil diesel till lastbilar. Men dagens sätt att planera utifrån efterfrågan gör det omöjligt att minska utsläppen av växthusgaser från vägtrafiken, menar Sophie-Marie Ertelt vid Örebro universitet som presenterar en alternativ modell i sin avhandling. Foto: Volvo Trucks

Idag är elektrifiering utgångspunkten för EU:s politik för framtida vägtransporter. Grundtanken att länderna ska bygga ut infrastrukturen för att kunna ladda lastbilar – för att möta en ständigt ökade efterfrågan på transporter.

Sophie-Marie Ertelt, doktorand vid Handelshögskolan vid Örebro universitet. Foto: Privat

– Jag argumenterar för att elektrifieringen av en ständigt växande lastbilsflotta inte är lösningen. Nu används dyra laddare med hög kapacitet som gör att elnätet inte kan hantera den ökande efterfrågan på effekt, säger Sophie-Marie Ertelt.

I sin artikel i den vetenskapliga tidskriften Energy Research & Social Science analyserar  Sophie-Marie Ertelt modellen ”sufficiency-oriented planning”, vilket kan översättas med att tänka ”tillräckligt”.

– Vi måste utgå från de ekologiska gränserna. Allt fler transporter blir då inte hållbart. En konsekvens är att vi måste ändra vårt sätt att konsumera, säger hon.

Alltmer handel på nätet driver upp transporter. En väg bort, enligt Sophie-Marie Ertelt,  är att vi handlar mer lokalt, vilket skulle minska transporterna. Överhuvudtaget måste vi ändra vårt sätt att konsumera.

Den andra delen i modell är att optimera användningen av infrastrukturen och ta tillvara den som redan finns. Det kan vara lokala elnät som drivs av till exempel solenergi. En sådan decentralisering minskar sårbarheten och kräver inte stora investeringar.

Det tredje pelaren för ”tillräcklighet” är att planera utifrån livscykler.

– Tillverkning av de stora batterierna i lastbilar medför stora utsläpp av koldioxid och många av mineralerna kommer från gruvor i afrikanska länder och från Kina. Vi har inte koll på vilka effekter på människor och miljön som denna gruvbrytning innebär. Därför är det viktigt att ta reda vad som sker i hela kedjan, säger Sophie-Marie Ertelt.

En förlängning av livscykelperspektivet är att planera för återvinning. En möjlighet är att bygga om dieselbilar till batteribilar, vilket inte sker idag. Ett mer närliggande alternativ är att låta uttjänta bilbatterier lagra el i bostäder, eller mata el tillbaka till nätet om de i sin tur laddas med vind- eller solenergi.

Sophie-Marie Ertelt pekar också på potentialen med att noggrant fördela elen över tid för att inte riskera överbelastning.

–  Studier idag visar att EU-länderna inte kommer att nå målen för klimatet med dagens politik. För vägtransporter är modellen med tillräcklighet det enda realistiska sättet att nå målen i Fit for 55. Vi behöver alla positiva exempel och förebilder. Det kan bara ske i liten skala och inte på nationell nivå, säger Sophie-Marie Ertelt.

En förlängning av livscykelperspektivet är att planera för återvinning. En möjlighet är att bygga om dieselbilar till batteribilar, vilket inte sker idag. Ett mer närliggande alternativ är att låta uttjänta bilbatterier lagra el i bostäder, eller mata el tillbaka till nätet om de i sin tur laddas med vind- eller solenergi.

Sophie-Marie Ertelt pekar också på potentialen med att noggrant fördela elen över tid för att inte riskera överbelastning.

–  Studier idag visar att EU-länderna inte kommer att nå målen för klimatet med dagens politik. För vägtransporter är modellen med tillräcklighet det enda realistiska sättet att nå målen i Fit for 55. Vi behöver alla positiva exempel och förebilder. Det kan bara ske i liten skala och inte på nationell nivå, säger Sophie-Marie Ertelt.

Publicerad 16 maj 2024

På nytt jobb

Robin Dunborg är ny teknikutvecklare inom vvs på Akademiska hus i Linköping. Han kommer från Afry i Norrköping där han var gruppchef Energieffektivisering.
Shirin Javadian är ny vvs-ingenjör på Andersson & Hultmark. Hon kommer från utbildning.
Viktor Karlsson är ny teknisk marknadsförare på Swegons Stockholmskontor. Han kommer från Olsen IVK där han har arbetat som ventilationstekniker och arbetsledare. Daniel Lindva är också ny teknisk marknadsförare på samma kontor. Han kommer från HH:s Ventilation. Linnea Sjöberg är ny tekniker på Norrköpingskontoret. Hon kommer från utbildning. Jimmie Svensson är ny projekttekniker på Malmökontoret. Billie Rehnström är ny avdelningschef teknik i region Syd. Han var tidigare projekttekniker. Jan-Ove Lillback, som har varit regionansvarig för ABC-produkter i region Stockholm, har flyttat över till region Mellan i samma roll.
 Philip Östling är ny vvs-projektör på Intec i Göteborg. Han kommer från samma roll på LL VVS-konsult. Torbjörn Lundén är ny vvs-konsult i Stenungsund. Han kommer från samma roll på Afry. Andreas Lahham är ny sektionschef på Intec projektstyrning. Han kommer från WSP där han var avdelningschef för digitala lösningar.

Föreningen för branschens proffs

Tillsammans skapar vi ett hållbart samhälle där både människor och miljö mår bra. Aktiviteterna, utbildningarna och verktygen du behöver för att utvecklas i din yrkesroll. Gå med i EMTF du också.

Läs mer om fördelarna av medlemskap i EMTF

Nyhetsbrev från Energi & Miljö

Nyheterna, reportagen, forskningen och frågorna för oss som jobbar för god innemiljö och energieffektiva byggnader.
Gratis varje vecka direkt i din inkorg.

jag godkänner att energi-miljo.se sparar och hanterar mina kontaktuppgifter.