Modellen som utnyttjar elen effektivare
Dagens sätt att planera för att ersätta diesel till tunga transporter gör det omöjligt att minska utsläppen av växthusgaser från vägtrafiken, menar Sophie-Marie Ertelt, doktorand vid Handelshögskolan vid Örebro universitet. Hon presenterar en annan modell som gör att elen kan utnyttjas mer effektivt.
Idag är elektrifiering utgångspunkten för EU:s politik för framtida vägtransporter. Grundtanken att länderna ska bygga ut infrastrukturen för att kunna ladda lastbilar – för att möta en ständigt ökade efterfrågan på transporter.
– Jag argumenterar för att elektrifieringen av en ständigt växande lastbilsflotta inte är lösningen. Nu används dyra laddare med hög kapacitet som gör att elnätet inte kan hantera den ökande efterfrågan på effekt, säger Sophie-Marie Ertelt.
I sin artikel i den vetenskapliga tidskriften Energy Research & Social Science analyserar Sophie-Marie Ertelt modellen ”sufficiency-oriented planning”, vilket kan översättas med att tänka ”tillräckligt”.
– Vi måste utgå från de ekologiska gränserna. Allt fler transporter blir då inte hållbart. En konsekvens är att vi måste ändra vårt sätt att konsumera, säger hon.
Alltmer handel på nätet driver upp transporter. En väg bort, enligt Sophie-Marie Ertelt, är att vi handlar mer lokalt, vilket skulle minska transporterna. Överhuvudtaget måste vi ändra vårt sätt att konsumera.
Den andra delen i modell är att optimera användningen av infrastrukturen och ta tillvara den som redan finns. Det kan vara lokala elnät som drivs av till exempel solenergi. En sådan decentralisering minskar sårbarheten och kräver inte stora investeringar.
Det tredje pelaren för ”tillräcklighet” är att planera utifrån livscykler.
– Tillverkning av de stora batterierna i lastbilar medför stora utsläpp av koldioxid och många av mineralerna kommer från gruvor i afrikanska länder och från Kina. Vi har inte koll på vilka effekter på människor och miljön som denna gruvbrytning innebär. Därför är det viktigt att ta reda vad som sker i hela kedjan, säger Sophie-Marie Ertelt.
En förlängning av livscykelperspektivet är att planera för återvinning. En möjlighet är att bygga om dieselbilar till batteribilar, vilket inte sker idag. Ett mer närliggande alternativ är att låta uttjänta bilbatterier lagra el i bostäder, eller mata el tillbaka till nätet om de i sin tur laddas med vind- eller solenergi.
Sophie-Marie Ertelt pekar också på potentialen med att noggrant fördela elen över tid för att inte riskera överbelastning.
– Studier idag visar att EU-länderna inte kommer att nå målen för klimatet med dagens politik. För vägtransporter är modellen med tillräcklighet det enda realistiska sättet att nå målen i Fit for 55. Vi behöver alla positiva exempel och förebilder. Det kan bara ske i liten skala och inte på nationell nivå, säger Sophie-Marie Ertelt.
En förlängning av livscykelperspektivet är att planera för återvinning. En möjlighet är att bygga om dieselbilar till batteribilar, vilket inte sker idag. Ett mer närliggande alternativ är att låta uttjänta bilbatterier lagra el i bostäder, eller mata el tillbaka till nätet om de i sin tur laddas med vind- eller solenergi.
Sophie-Marie Ertelt pekar också på potentialen med att noggrant fördela elen över tid för att inte riskera överbelastning.
– Studier idag visar att EU-länderna inte kommer att nå målen för klimatet med dagens politik. För vägtransporter är modellen med tillräcklighet det enda realistiska sättet att nå målen i Fit for 55. Vi behöver alla positiva exempel och förebilder. Det kan bara ske i liten skala och inte på nationell nivå, säger Sophie-Marie Ertelt.