Fläktar fixar fallskärmshoppet
Stora fläktar ger möjlighet att testa känslan vid fallskärmshopp, utan att behöva kasta sig ut från ett flygplan, på flera platser i Sverige.
En vertikal vindtunnel inuti ett högt torn erbjuder flygupplevelsen som även blir tillgänglig för barn, äldre och handikappade som inte kan hoppa fallskärm. I ena änden av vindtunneln finns en eller flera stora fläktar om totalt cirka två megawatt. I andra änden ger det kraftiga luftflödet flygsugna besökare chansen att uppleva känslan av att sväva fritt, ungefär som innan skärmen vecklas ut vid ett fallskärmshopp.
Frifallshastigheten är upp till 300 km/h i vindtunneln utanför Stockholm. Foto Bodyflight Stockholm
– Det blir kul att få en sådan här speciell turistattraktion att erbjuda, som kommer att sätta Partille på kartan, säger Denis Nähring, mark- och exploateringsingenjör hos Partille kommun.
Om ungefär ett år beräknar kommunen att detaljplaneprocessen för fallskärmssimulatorn vid Partilles pendeltågstation ska vara klar. Innan företaget Flycan kan uppföra anläggningen på kommunens mark ska en geoteknisk utredning och undersökning av elförsörjning och bullernivåer göras.
Fallskärmshoppsimulatorn i Partille kommer att stå nära ett nybyggt bostadsområde, vilket ställer krav på byggnadens utseende och bullernivåer. Vindtunnelfläkten måste vara en modern, tyst modell, och isolering ska göra att bullret når högst 60 dB i fasaden.
Den utökade elanvändningen kommer också att kräva att en ny transformator byggs för kopplingen till elnätet.
– Det krävs en hel del extra ström, men inte så mycket att vi behöver bygga något nytt vattenkraftverk, säger Denis Nähring.
Den som redan nu vill pröva fallskärmsupplevelsen kan besöka Bodyflights anläggning i Bromma utanför Stockholm. Vindtunneln, som byggts av Tunnelbolaget i Stockholm, har rektangulär form och är 40 meter hög och 20 meter bred. Den finns sedan slutet av april inuti en 56 meter hög betongsilo som tidigare använts av Pripps bryggeri. De fyra fläktarna genererar luftflöden som ger frifallshastigheter mellan 200 och 300 km/h.
Luften från fläkten i Partille ska i stället gå i ett u-format rör från toppen av ett 20 meter högt torn, ner under marken och upp igen till flygkammaren. För nybörjare rekommenderas frifallshastigheter runt 200 km/h.
En anläggning för så kallad ”indoor skydiving” finns även i Strömstad på Västkusten sedan 2013. De första kommersiella vindtunnlarna öppnade under 1900-talet i USA och i dag finns tunnlar på flera håll i Europa. De står vanligtvis i industriområden.
Marie Granmar, Energi & Miljö nyhetsbrev 6/2015
FAKTA: Simulatorn i Bromma
Vindtunnelns höjd: 40 meter
Flygkammarens höjd: drygt 22 meter
Flygkammarens diameter: 4,26 meter
Motorstyrka: drygt 2 500 hästkrafter
Maxhastighet ”fritt fall”: 300 km/h
Det blir kul att få en sådan här speciell turistattraktion att erbjuda, som kommer att sätta Partille på kartan