Nu lossnar det för gastraktorerna

Biogas

Gasdrift i arbetsfordon har hindrats av föråldrade EU-regler. Efter många års arbete har nu ett nytt regelverk trätt i kraft.

Malmö Stad kör just nu en gaskonverterad traktor, leasad från finska tillverkaren Valtra, på dispens i ett treårigt testprojekt. Den går i så kallad dual fuel-drift, på 80 procent gas och 20 procent ecopar (syntetisk diesel som utvinns ur naturgas eller biomassa). Rent tekniskt är traktorn fullt jämförbar med en konventionell dieseltraktor, enligt Mats Lundkvist, affärsutvecklare på Malmö Stad.

– Man brukar alltid få lite problem i början när man testar nya drivmedel, men den här går sju dagar i veckan och har i stort sett fungerat bra. Både i sommar- och vinterdrift, säger han.

Hans bild bekräftas av rapporten ”Biogasdrift i arbetsmaskiner”, som Jordbruksverket och Transportstyrelsen sammanställde i höstas. Tre dual fuel-konverterade arbetsmaskiner testkördes på metangas och diesel i två år, och enligt rapporten har de tekniskt klarat sina arbetsuppgifter – samtidigt som klimatpåverkan kan minska med 40 till 60 procent jämfört med dieseldrift.

Hittills har dock gasdrivna arbetsfordon hållits tillbaka av att avgaskrav för arbetsmaskiner specificeras i ett EU-direktiv från 1997, som inte möjliggör godkännande av gasmotorer. Gas saknas helt enkelt som referensbränsle i direktivet, eftersom ”gastraktorer inte fanns 1997”, som Mats Lundkvist uttrycker det.

– Men en totalrevidering av direktivet har pågått i bra många år, och alldeles nyligen har det ersatts av en förordning som börjar gälla under 2017. Den innebär att tillverkarna kan få nya maskiner godkända för gasdrift, eftersom den har både specifikation för gas och angivna gränsvärden för metanutsläppen, säger Transportstyrelsens Svante Törnqvist, medförfattare till rapporten.

Och maskintillverkarna verkar stå redo: Valtra inledde serietillverkning av gastraktorer redan 2013, och stora tillverkare som New Holland, Steyr och Deutz-Fahr har egna gasmodeller i prototypstadium.

Malmö Stads testprojekt löper ut i februari.

– Då får vi se hur vi går vidare. Vi står i valet och kvalet om vi ska skaffa permanent gastraktor, eller ta en diesel och köra den på HVO, säger Mats Lundkvist. 

Tommy Harnesk