Renoverat styrsystem ska lyfta Landvetter

Annons
TEXT+FILM

På Landvetters flygplats i Göteborg ska det ombyggda styrsystemet leda till bättre kontroll av både energianvändningen och inneklimatet.

Framme vid metalldetektorn är det bara att ta av sig ytterkläder, kavaj och skärp. Allt läggs i en plastlåda som körs genom en scanner. Sedan räcker det med att kliva genom bågen för att bevisa att inga förbjudna metallföremål följer med.

 

Vi ska inte resa till någon främmande ort där det serveras långdrinkar med små paraplyer och sol, utan målet är ett installationsutrymme inne på flygplatsen. Platsen är därför inte incheckningen utan en mer oansenlig byggnad vid Göteborg Landvetter Airport strax utanför Göteborg. Metalldetektorn är så att säga den gräns där besökare ombeds förevisa alla metallföremål innan man anträder airside (flygplatsens behörighetsområde).

- Sånt här gör jag flera gånger om dagen, konstaterar Magnus Tullock, vvs-ansvarig för Swedavia på Landvetter, när vi kommer ut ur den lilla kontrollbyggnaden.

Landvetter är i slutfasen i en utbytesprocess, där det 30 år gamla styrsystemet och alla dataundercentraler (ducar) ska ersättas med helt ny utrustning. Orsaken är nya miljökrav och krav på ökade mängder information kring inomhusklimat och energianvändning.

Med ökade krav på inneklimatet följer naturligtvis ökade krav på bättre styrning och därmed på styr- och övervakningssystemet.

Alla dessa krav har gjort att de befintliga dataundercentralerna har nått kapacitetstaket. Efter renoveringen ska systemet ha en överkapacitet på mellan 10 och 15 procent, jämfört med före ombyggnaden. Totalt finns 3500 I/O:s i systemet på Landvetter, varav 1 600 i terminalbyggnaden.

Text Mark Kretz Foto Kristin Lidell, Energi & Miljö nr 3/2015 sid 28-31

Detta är en kortad version av artikeln. Läs hela reportaget i Energi & Miljö nr 3 2015, digitalt eller på papper. Tidningen får du som är medlem i Energi- och Miljötekniska Föreningen, eller prenumerant på Energi & Miljö.

Annons