Reglerade lysrör saknar garanti

Reglersystem i armatur kan göra så att garantin för lysrör inte gäller. De måste brinna för fullt i 100 timmar efter att de installerats vilket inte sker om de regleras automatiskt.

När lysrören installerats ska de vara tända i 100 timmar, med full ljusstyrka. Annars fördelar sig inte kvicksilvret inuti som det ska och då gäller inte heller garantierna för att ljusrören fungerar enligt specifikation. Det kallas att bränna in lysrören.
- Jo, 100 timmar i sträck är branschrekommendationen. Om inte den följs kan vi inte ta ansvar, säger produktchefen för ljuskällor hos Philips i Norden, Stig Lombard.

Svårt vid belysningsplanering
Det strider mot önskemålet att inte ha ljuset tänt i onödan. Önskemålet byggs ibland in i armaturer som släcks, tänds och dimras automatiskt. Ett nytt lysrör riskerar därmed att inte lysa för fullt de 100 stipulerade timmarna och därmed gäller inte garantin. Det är ett problem för dem som ska planera belysning, berättar Susanne Strömberg hos Eco Konsult i Stockholm.

För armaturer som regleras med hjälp av sensorer i taket går  problemet att lösa,  men för reglering som är inbyggd i armaturen är det betydligt svårare. Det gäller även om både lysrör och sensor för reglering i armaturen kommer från samma företag.
-  Ingen verkar vilja ta i det här. Vi har pratat med företrädare för tillverkarna ett antal gånger sedan åtminstone två år tillbaka. De säger att de jobbar på det men vi har inte sett något resultat, säger Susanne Strömberg.

Hon och hennes kollegor hittar speciallösningar som kopplar bort ljusregleringen tillfälligt.
-  Men det är slöseri med både energi och arbete, säger Susanne Strömberg.
Stig Lombard medger att det kan vara ett problem och han har också en förklaring till att det uppstått:
- Efter att elektroniken gjort sitt intåg i belysningsbranschen har det dykt upp systemfel som inte fanns vid konventionell drift, säger Stig Lombard.

Lösning finns – i Danmark
Han finns på ett kontor i Stockholm. En lösning på problemet finns faktiskt inom företaget, men på en annan division och på en annan plats, i Danmark. Där finns Kim Hardi Nielsen som är produktansvarig för sensorerna. Han känner igen problemet och berättar att företaget tagit itu med det och presenterat en lösning.
- Några system undviker att reglera de första hundra timmarna, säger Kim Hardi Nielsen.

Å andra sidan räknar företaget med att  problemet är övergående.
- Lysrören är på väg att försvinna och kommer att ersättas av diodlösningar som kan ljusregleras, säger Stig Lombard.

Svårt att nå sensorerna
Hos Osram berättar René Lindholm, affärsområdeschef, att problemet först och främst gäller dagsljussensorer som är inbyggda individuellt i armaturerna. Han har bett företagets tekniker att lösa problemet.
- Men det är svårt. Sensorerna är ju ofta små och ska gömmas inuti i armaturen så de är svåra att komma åt, berättar René Lindholm.
Han säger också att lysrören kan brännas in även om de dimras och slås av innan de hundra timmarna gått. En annan metod skulle kunna vara att bränna in lysrören i förväg. Men det går inte för transporten skakar om kvicksilvret och eventuell förinbränning måste göras om.
- Jag har inte sett att det här skulle vara ett stort problem. Vi har nästan inte haft några sådana reklamationer, säger René Lindholm.
För att garantin och rätten att reklamera ska gälla måste lysrören användas enligt föreskrift. Men René Lindholm säger att företaget försöker lösa problemet med kunden ändå.

Kerstin Lundell, Energi & Miljö nr 5/12 sid 6-7